Utnämningar till ledningsgruppen för Nordic Entertainment Group

April 19, 2018
  • Utnämningarna följer tillkännagivandet av den föreslagna uppdelningen av MTG och noteringen av Nordic Entertainment Group
  • Återspeglar ambitionen att utveckla och investera i Nordic Entertainment Groups integrerade verksamhet inom TV, digitalt kommunikation och innehållsproduktion

Efter tillkännagivandet av processen att initiera en uppdelning av MTG i två bolag, MTG och Nordic Entertainment Group, har utnämningar till ledningsgruppen för Nordic Entertainment Group nu gjorts. Alla medlemmar i ledningsgruppen kommer att rapportera till Anders Jensen, VD och koncernchef för Nordic Entertainment Group.

Nordic Entertainment Group kommer att bestå av MTG:s nuvarande verksamhetssegment Nordic Entertainment och MTG Studios samt Splay Networks. Bolagets unika sammansättning omfattar Viasats verksamhet inom betal-TV, streamingtjänsterna Viaplay och Viafree, MTG:s fri-TV-kanaler och radiostationer, 30 produktionsbolag och Splays videoproduktion och influencernätverk för sociala medier.

Anders Jensen, för närvarande MTG Executive Vice President och VD för Nordic Entertainment och blivande VD och koncernchef för Nordic Entertainment Group: “De här talangfulla och dedikerade ledarna har de färdigheter, erfarenheter och den attityd som krävs för att vi ska nå våra högt ställda ambitioner för Nordic Entertainment Group. Med utnämningarna försäkrar vi oss om kontinuitet inom såväl våra landsorganisationer som centrala funktioner och vi driver ett ännu tydligare kommersiellt fokus över hela bolaget genom att utse en Group Chief Commercial Officer. Nordic Entertainment Group blir ett unikt mediebolag och nu skapar vi en organisation för att kunna leverera de allra bästa och starkaste upplevelserna till alla våra målgrupper.”

Ledningsgruppen för Nordic Entertainment Group, med tillträde den 1 juli 2018:

• Kim Poder, EVP, Group Chief Commercial Officer (CCO), VD Danmark. Som Group CCO ansvarar Kim Poder för Nordic Entertainment Groups kommersiella strategi och genomförande. Kim Poder är för närvarande VD för MTG Danmark.
  • Matthew Hooper, EVP, Group Head of Corporate Affairs (inklusive ansvar för Investor Relations), VD Storbritannien. Matthew Hooper utnämns med omedelbar verkan till VD för Storbritannien med ansvarar för MTG:s (och därefter Nordic Entertainment Groups) verksamheter i Storbritannien. Matthew Hooper är för närvarande MTG EVP och Chef för Kommunikation.
  • Gabriel Catrina, EVP, Group Chief Strategy Officer och Head of M&A. Gabriel Catrina är för närvarande MTG Chief Strategy Officer.
  • Jakob Mejlhede, EVP, Group Head of Content. Jakob Mejlhede är för närvarande MTG EVP och Chef för utveckling och inköp av program.
  • Morten Aass, SVP, VD Norge. Morten Aass är för närvarande VD för MTG Norge.
  • Mathias Norrback, SVP, VD Finland. Mathias Norrback är för närvarande VD för Viasat Finland.
  • Morten Mogensen fortsätter i sin nuvarande roll som VD för nice entertainment group.
  • Alexander Bastin, SVP, Head of Viaplay and Viafree. Alexander Bastin är för närvarande MTG SVP och Head of Viaplay and Viafree.
  • Susan Gustafsson, SVP, Group General Counsel. Susan Gustafsson är för närvarande MTG Group General Counsel.
  • Kaj af Kleen, SVP, Group Chief Technology and Product Officer. Som Group Chief Technology and Product Officer ansvarar Kaj af Kleen för att driva bolagets fortsatta ledarskap inom produkt, design, data och teknik för samtliga av bolagets plattformar. Kaj af Kleen är för närvarande MTG SVP och Head of Technology for Viaplay and Viafree.
  • Kim Mikkelsen, SVP, Group Head of Sport. Kim Mikkelsen är för närvarande MTG Denmark Head of Sport. MTGs nuvarande EVP och VD för MTG Sport Peter Nørrelund blir rådgivare till Nordic Entertainment Groups VD och koncernchef med fokus på bolagets portfölj av sporträttigheter och fortsätter efter uppdelningen som MTG EVP.
  • Jennie Jacobs, SVP, Group and UK Head of Human Resources. Jennie Jacobs är för närvarande MTG UK Head of Human Resources.

Som tidigare meddelats har Filippa Wallestam tillsatts som MTG SVP och VD för Sverige och framtida SVP och VD för Nordic Entertainment Group Sverige.

Rekryteringen av en CFO för Nordic Entertainment Group, samt till vissa ledande positioner för kvarvarande MTG, pågår. Nordic Entertainment Groups styrelse kommer att annonseras under processens gång.

Om uppdelningen av MTG

Den 23 mars 2018 meddelades det att styrelsen för MTG AB har beslutat att initiera en process för att dela upp MTG i två bolag – Modern Times Group MTG AB och Nordic Entertainment Group – genom att dela ut samtliga aktier i Nordic Entertainment Group till MTG:s aktieägare och notera aktierna på Nasdaq Stockholm.

Styrelsen avser att föreslå utdelningen och noteringen av aktierna vid en extra bolagsstämma för dess aktieägare under andra halvan av 2018. Styrelsens slutliga förslag kommer att vara villkorat av att den tidigare offentliggjorda sammanslagningen av MTG Nordic Entertainment och MTG Studios med TDC Group inte fullföljs.

Mer information om uppdelningen finns här

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss: press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09) investors@mtg.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14) Ladda ner högupplösta bilder: Flickr Följ oss: mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube

Pressrelease som PDF
Press Bilder