Thomas Schmidt utsedd till styrelsemedlem i ESL

oktober 17 2018

MTG:s Turtle Entertainment GmbH, den största globala aktören inom esport, som verkar under det välkända varumärket ESL, har utsett Thomas Schmidt till ledamot i styrelse. Schmidt kommer att bidra med expertråd inom skapandet av paketerings- och sponsringslösningar för ESL:s esportligor och turneringar.

• Thomas Schmidt, tidigare VD för T.E.A.M. Marketing AG utsedd till styrelsemedlem i Turtle Entertainment
  • Utnämning av Schmidt stärker MTG:s strategi att ta professionaliseringen av esport till nästa nivå

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “I 16 år höjde Thomas kontinuerligt nivån på distributionen och marknadsföringen av UEFA Champions League. Som en långsiktig mediepartner delade han vår vision om att leverera högkvalitativt innehåll samt om att bygga en passionerad internationell publik. Thomas kommer att komplettera MTG:s breda kompetens och har vad som krävs för att fortsätta utveckla esportsbranschen och skapa långsiktigt värde.”

Turtle Entertainment driver de ledande turneringarna inom esport, såsom ESL One och Intel® Extreme Masters, samt onlineligor som ESL Pro League. I September 2018 ökade MTG sitt ägande i Turtle Entertainment med 8,44 % till 82,48 %.

Analysfirman Newzoo uppskattar att sponsring och medierättigheter tillsammans kommer att motsvara 59 % av globala esportsintäkter 2018. År 2021 förväntas investeringar i esportsvarumärken att fördubblas jämfört med 2018 och därmed motsvara 1,3 miljarder USD.

****