Ny ledningsgruppstruktur för portföljbolaget DreamHack

December 13, 2019
  • DreamHacks nuvarande Co-CEO Peter Nørrelund utnämns till VD för DreamHacks nya fokusområde Sports Games, en ny enhet inom MTG:s esportvertikal
  • Roger Lodewick utses till Co-CEO för DreamHack och ska leda bolaget tillsammans med nuvarande CEO Markus Lindmark

Fredag, 13 december 2019 01.55 pm CET — Modern Times Group MTG AB:s (MTG) offentliggör i dag förändringar i ledningen för portföljbolaget DreamHack.

MTG:s portföljbolag DreamHack har format en ny enhet, DreamHack Sports Games. DreamHack Sports Games har redan i dag partnerskap på plats med holländska fotbollsligan Eredivisie esportliga eDivisie, med svenska eAllsvenskan och danska eSuperliga – och tidigare i dag offentliggjordes ett samarbetsavtal med The European Tour kring att producera dess esportturnering eTour tillsammans med spelutvecklaren Topgolf Media.

Peter Nørrelund – som varit EVP asnsvarig för produktutveckling och inkubation och sedan maj 2018 Co-CEO för DreamHack, har blivit utsett till VD för den nya enheten. DreamHack Sports Games ska fokusera på att accelerera och kapitalisera på den ökade konvergensen mellan traditionell sport och esport och det ökande intresset från sportligor att producera och sända esport som speglar och följer traditionella sportligorna.

"Vi tror starkt på att traditionell sport och esport fortsatt kommer närma sig varandra såväl sett från ligornas och turneringsarrangörernas perspektiv, men också i dynamiken hur fans och de som följer sänd sport, så vi är angelägna att investera för att bibehålla en ledande position inom produktion av esportinnehåll för traditionell sport. Peter Nørrelund tillför omfattande erfarenhet, ett brett nätverk inom sport och ett starkt track record för att leda vår satsning," säger Jørgen Madsen Lindemann, Koncernchef och VD för MTG.

Roger Lodewick har blivit utsedd till ny Co-CEO för att leda DreamHack jämnsides Co-CEO Markus Lindmark.

Roger Lodewick har över 15 års erfarenhet av att utveckla, paketera, positionera, driva och sälja globala digitala medieprodukter. Han har utbredd erfarenhet från TEAM Marketing AG, UEFA:s exklusiva marknadsföringsbyrå för UEFA klubbtävlingar, där han centraliserade UEFA Cup:ens kommersiella rättigheter och 2009 stöpte om varumärket UEFA Cup till att bli UEFA Europa League. Han gick senare över till säljsidan där han blev ansvarig för försäljning av medierättigheter för UEFA Champions League och UEFA Europa League på över 15 europeiska marknader samt i afrikanska subsahara.

Han har en examen från Fontys Universitet I Nederländerna och en International Masters i Management, Law och Humanities of Sport från SDA Bocconi (Italien), Université de Neuchâtel (Schweiz) samt De Montfort University (Storbritannien).

"Jag är mycket glad att Roger Lodewick har tackat ja till att leda DreamHack tillsammans med Marcus Lindmark. Hans affärsförståelse och hans erfarenhet från såväl traditionell sport samt att sälja globala medieprodukter är precis vad DreamHack behöver, och jag är säker på att han kommer vara en stor tillgång i vårt arbete för att kommersiellt professionalisera esportindustrin," säger Jørgen Madsen Lindemann, Koncernchef och VD för MTG.

Roger Lodewick och Peter Nørrelund kommer båda rapportera direkt till MTG:s Koncernchef och VD Jørgen Madsen Lindemann.

För mer information: Lars Torstensson, EVP Communications & Investor Relations  Direkt: +46 (0)702-734 879, lars.torstensson (at) mtg.com

Oliver Carrà, Public Relations Director Direkt: +46 708 666 433, oliver.carra (at) mtg.com

Kontakta oss: communications@mtg.com

Ladda ned högupplösta foton: Flickr

Följ oss: mtg.com / Twitter / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) (www.mtg.com) är ett strategiskt operationellt investeringsbolag inom esport- och spelunderhållning. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Om DreamHack

Allt DreamHack gör handlar om att skapa underhållning för en digital generation. Sedan DreamHack Grundades 1994 som ett LAN-party med “Bring Your Own Device”-koncept (BYOD) har det växt till att bli ett globalt fenomen med digitala festivaler riktade till unga i Europa och Nordamerika. På DreamHacks festivaler samsas flertalet esporttävlingar med musik, utställningar, kreativa tävlingar, LAN-party, Cosplay och mycket mer. DreamHack var en tidig pionjär inom esport och fortsätter att vara en av de största producenterna globalt av esport-content. Miljontals ser varje år DreamHacks sändningar från arrangemang varje år. DreamHack är del av Modern Times Group MTG AB. För mer information besök dreamhack.com

Pressmeddelande (PDF)
Press Bilder