MTG:s VC Fond investerar i Mightier, en spelplattform som hjälper barn och unga hantera symptom från ADHD

september 24 2019

Tisdag, 24 september, 2019 04.00PM CEST — Modern Times Group MTG AB:s (MTG) har genomfört en investering om USD 250 000 genom sin VC-fond I Mightier (https://mightier.com/) Games (Mightier), ett Boston-baserat bolag med en gamingplattform som utforskar hur spelande kan hjälpa barn I åldrarna 6-14 att hantera känslor, diagnostiserad som odiagnostiserad ADHD, ilska, stress med mera.

Genom ett software development kit (SDK) kan spelutvecklare addera Mightiers lager till sina egenutvecklade spel. En hjärtfrekvensmätare gör så barn som spelar kan få visualiserat vad de känner I realtid. Tre kliniska studier genomföra av Mightier i samarbete med Bostons barnsjukhus och Harvard Medical School visade att efter bara tolv veckor på plattformen så har ökade barnens förmåga att kontrollera sina känslor och föräldrarnas stressnivåer sjönk.

”Vi är väldigt stolta över att investera i ett program med så lovvärda mål, resurser och talang för att kunna göra verklig skillnad, säger Arnd Benninghoff, EVP Esport och Gaming på MTG. Mightier visar att gaming kan göra stor skillnad utöver den spänning, glädje och det engagemang som det naturligt medför, och vi ser fram emot att följa hur Mightier fortsätter omdefiniera vad gaming innebär för många.”

I snitt så sjönk antalet utbrott från barn som spelade under kliniska studien med 62 procent, konfliktmässigt beteende sjönk med 40 procent och föräldrarnas uppmätta stressnivåer sjönk med 19 procent. Föräldrar kan följa sitt barns framsteg via en portal och få coachning av en klinisk coach på barnets utveckling.

”MTG arbetar med några av de främsta spelutvecklarna i världen,” säger Craid Lund, Mightiers medgrundare och VD. ”Det här partnerskapet innebär en stor möjlighet för oss att arbeta med framstående utvecklare för att addera fler spel till vår plattform och nå och påverka fler barn och unga.

”Att få MTG som en partner innebär att vi kommer kunna nå fler barn och unga som därigenom kan förbättra sin förmåga att hantera sina känslor, samtidigt som de har kul. De är en perfekt partner för oss,” säger Dr. Jason Kahn, Chief Science Officer och uppfinnare bakom Mightiers bakomliggande spellogik.

Mightiers modell är prenumerationsbaserad och erbjuder en 30 dagar lång gratis testperiod – därefter kan användare välja mellan olika prenumerationsalternativ som börjar på USD 99 i engångskostnad med tillhörande månadsdebitering om USD 19 upp till USD 35. I dagsläget har Mightiers spelbibliotek 25 titlar med stöd för deras plattform, varav två titlar utnämnts till ”Editors’ Choice Award” av Apple, och två titlar har fler än en miljon nedladdningar. Nya spel adderas varje månad. Mightier stängde en finansieringsrunda Series A om 6.5 miljoner dollar i maj 2019 som innebär att bolaget totalt rest över 10 miljoner dollar i kapital.

* Källa: https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html