MTG:s VC Fond investerar i Mightier, en spelplattform som hjälper barn och unga hantera symptom från ADHD

September 24, 2019
Tisdag, 24 september, 2019 04.00PM CEST — Modern Times Group MTG AB:s (MTG) har genomfört en investering om USD 250 000 genom sin VC-fond I Mightier (https://mightier.com/) Games (Mightier), ett Boston-baserat bolag med en gamingplattform som utforskar hur spelande kan hjälpa barn I åldrarna 6-14 att hantera känslor, diagnostiserad som odiagnostiserad ADHD, ilska, stress med mera.

Genom ett software development kit (SDK) kan spelutvecklare addera Mightiers lager till sina egenutvecklade spel. En hjärtfrekvensmätare gör så barn som spelar kan få visualiserat vad de känner I realtid. Tre kliniska studier genomföra av Mightier i samarbete med Bostons barnsjukhus och Harvard Medical School visade att efter bara tolv veckor på plattformen så har ökade barnens förmåga att kontrollera sina känslor och föräldrarnas stressnivåer sjönk.

"Vi är väldigt stolta över att investera i ett program med så lovvärda mål, resurser och talang för att kunna göra verklig skillnad, säger Arnd Benninghoff, EVP Esport och Gaming på MTG. Mightier visar att gaming kan göra stor skillnad utöver den spänning, glädje och det engagemang som det naturligt medför, och vi ser fram emot att följa hur Mightier fortsätter omdefiniera vad gaming innebär för många.”

I snitt så sjönk antalet utbrott från barn som spelade under kliniska studien med 62 procent, konfliktmässigt beteende sjönk med 40 procent och föräldrarnas uppmätta stressnivåer sjönk med 19 procent. Föräldrar kan följa sitt barns framsteg via en portal och få coachning av en klinisk coach på barnets utveckling.

”MTG arbetar med några av de främsta spelutvecklarna i världen,” säger Craid Lund, Mightiers medgrundare och VD. ”Det här partnerskapet innebär en stor möjlighet för oss att arbeta med framstående utvecklare för att addera fler spel till vår plattform och nå och påverka fler barn och unga.

”Att få MTG som en partner innebär att vi kommer kunna nå fler barn och unga som därigenom kan förbättra sin förmåga att hantera sina känslor, samtidigt som de har kul. De är en perfekt partner för oss,” säger Dr. Jason Kahn, Chief Science Officer och uppfinnare bakom Mightiers bakomliggande spellogik.

Mightiers modell är prenumerationsbaserad och erbjuder en 30 dagar lång gratis testperiod – därefter kan användare välja mellan olika prenumerationsalternativ som börjar på USD 99 i engångskostnad med tillhörande månadsdebitering om USD 19 upp till USD 35. I dagsläget har Mightiers spelbibliotek 25 titlar med stöd för deras plattform, varav två titlar utnämnts till ”Editors’ Choice Award” av Apple, och två titlar har fler än en miljon nedladdningar. Nya spel adderas varje månad. Mightier stängde en finansieringsrunda Series A om 6.5 miljoner dollar i maj 2019 som innebär att bolaget totalt rest över 10 miljoner dollar i kapital.

* Källa: https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html

För mer information:

Lars Torstensson, EVP Communications & Investor Relations Direkt: +46 (0)702-734 879, lars.torstensson (at) mtg.com

Oliver Carrà, Public Relations Director Direkt: +46 708 666 433, oliver.carra (at) mtg.com

Nå oss: communications@mtg.comHögupplösta pressbilder för medier: FlickrFölj oss: mtg.com / Twitter / LinkedIn

Om MTG AB

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är ett strategiskt operationellt investeringsbolag inom esport- och spelunderhållning. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på̊ Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Om Mightier Games

Mightier grundades 2016 som en följd av Boston Children’s Hospital med syftet att hjälpa miljontals barn upptäcka och förstå sin emotionella styrka. Mightiers medgrundare Dr. Jason Kahn började utveckla spel för att behandla beteenden kring oförmåga att hantera känslor som en reaktion på hans egna möten med många barn som kämpade med att klara det på sjukhuset. Efter flera år av kliniska tester och pilotprogram lanserades Mightier kommersiellt I juli 2017. I dagsläget har fler än 2.5 miljoner enskilda spel spelats på Mightiers app. Läs mer på www.mightier.com.

Press Bilder