MTG visar NHL-ishockey till 2021 samt World Cup of Hockey 2016

July 20, 2015
MTG och National Hockey League (NHL®) tillkännager idag en femårig förlängning av exklusiva sändningsrättigheter i Norden för samtliga matcher från NHL. Rättigheterna gäller både linjärt och online i Sverige, Danmark, Norge och Finland. MTG har också avtalat med NHL och National Hockey League Players’ Association (NHLPA) om att sända World Cup of Hockey 2016.

MTG har haft rättigheterna sedan 2009, och kommer att ha exklusivitet till alla NHL-matcher i Norden inklusive hela grundserien, Stanley Cup®-slutspel, Stanley Cup®-finalen, samt övriga stora NHL-event de kommande fem åren: NHL Winter Classic®, NHL Stadium Series™, NHL® All-Star, NHL Heritage Classic™, NHL Awards™, och NHL Draft™.

NHL är en fantastisk liga som har många lojala följare i Norden. Våra kanaler och sajter visar tusentals timmar av alla typer av sport varje år, och vi gör premiuminnehåll som NHL tillgängligt på flera plattformar för att nå så många som möjligt. Vi ser fram emot att bygga vidare på vårt framgångsrika samarbete med NHLs varumärke och organisation.

Jørgen Madsen Lindemann, MTG:s VD och koncernchef

MTG har varit den perfekta samarbetspartnern för att visa de starka händelserna från NHL för passionerade och kunniga hockeyfans i Norden. Vi ser fram emot att fortsätta leverera världens bästa ishockey till Norden.

David Proper, NHL Executive Vice President of Media Distribution and Strategy.

MTG har också kommit överens med NHL och NHLPA om att sända World Cup of Hockey 2016, en tvåveckors turnering i Toronto, Kanada mellan den 16 september och 1 oktober 2016 med åtta lag bestående av världens bästa hockeyspelare. Med 121 spelare från Norden i NHL just nu – varav 77 från Sverige – spelas den internationella turneringen med lag från USA, Kanada, Ryssland, Sverige, Finland och Tjeckien samt två All-Star-lag: ”Team Europe” och ”Team North American Youngstars” med spelare från från Europa respektive Nordamerika.

World Cup och Hockey är ett gemensamt projekt mellan NHLPA och NHL, i samarbete med Internationella Ishockeyförbundet (IIHF).

NHL och NHLPA är mycket glada över det här samarbetet med MTG, som kommer att föra en turnering med de verkligt bästa spelarna till passionerade hockeyfans i Norden.

Sandra Monteiro, NHLPA Chief of Global Business Strategies.

Abonnenter av MTGs streamingtjänst Viaplay kommer att även fortsättningsvis kunna se samtliga matcher i direktsändning. Toppmatcherna kommer även att visas på MTGs betal-tv-kanaler för sport, inklusive den pan-Nordiska kanalen Viasat Hockey och TV3 Sport i Danmark. NHL-matcher kommer också att kunna visas på MTG tio olika fri-tv-kanaler i Norden.

****

Frågor? www.mtg.comFacebook: facebook.com/MTGABTwitter: @mtgabpress@mtg.com (eller Per Lorentz +46 73 699 27 09)investors@mtg.com (eller Stefan Lycke +46 73 699 27 14)

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över sex kontinenter och inkluderar TV-kanaler och TV-distribution, onlinetjänster, innehållsproduktion och radio. Vi är också den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag. Våra aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm (”MTGA” och ”MTGB”).

NHL, the NHL Shield, the word mark and image of the Stanley Cup and the word mark NHL Winter Classic are registered trademarks and the NHL Winter Classic logo, NHL All-Star logo, NHL Heritage Classic name and logo, NHL Stadium Series name and logo, NHL Awards name and logo and NHL Draft name and logo are trademarks of the National Hockey League. All Rights Reserved.

NHLPA, National Hockey League Players’ Association and the NHLPA logo are trademarks of the NHLPA.

© NHLPA.