MTG tecknar avtal för att ytterligare öka fri-TV-penetration och stärka betal-TV i Danmark

January 17, 2013
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man för första gången har tecknat avtal om kanaldistribution för koncernens danska fri-TV-kanaler TV3 och TV3 PULS på Telenor-ägda Canal Digital Danmark A/Ss (Canal Digital) satellitplattform i Danmark, samt avtal om att inkludera SBS Broadcastings (SBS) danska fri-TV-kanaler i MTGs danska betal-TV-utbud för första gången.

Avtalen kommer att öka hushållspenetrationen hos MTGs danska fri-TV-kanaler betydligt, och samtidigt stärka Viasats betal-TV erbjudande, som nu består av samtliga större fri-TV-kanaler i Danmark, samt marknadens ledande utbud av film-, sport- och dokumentärkanaler. Som en följd av MTGs förvärv av de återstående aktierna i det danska joint venture-bolaget TV 2 Sport A/S har koncernen dessutom tidigare denna vecka tillkännagivit namnbyte och omlansering av betal-TV-kanalerna TV2 Sport och TV2 Sport Premier League som TV3 Sport 1 samt TV3 Sport Premier League med omedelbar verkan, samt att TV3 Sport 2 lanseras som en ny kanal den 5 februari 2013. Kanalerna kommer att finnas tillgängliga både i standardupplösning och HD-format. TV3 Sport 1 är i dagsläget tillgängligt för ungefär 50% av TV-hushållen i Danmark genom MTGs satellitplattform Viasat samt tredjepartsnätverk.

Canal Digital kommer att inkludera TV3 och TV3 PULS i sitt kanalpaket ”Lokal” från och med februari 2013. Kanalerna kommer därmed att vara tillgängliga för alla Canal Digitals satellit-TV-kunder. Överenskommelsen följer det avtal som tecknades i Danmark i november 2012 som gör TV3 och TV3 PULS tillgängliga i Boxer TV-Access A/S digitala marknät från och med den 1 januari respektive den 1 juli 2013. Avtalen förväntas tillsammans öka den nationella medvetna penetrationen av TV3 från 67% i det fjärde kvartalet 2012 till cirka 79% i februari 2013, samt att öka den medvetna penetrationen av TV3 PULS från 46% i det fjärde kvartalet 2012 till cirka 57% i juli. TV3 och TV3 PULS är tillsammans med MTGs tredje danska fri-TV-kanal TV3+, tillgängliga på MTGs satellitplattform Viasat samt flera tredjeparts IPTV- och kabelnätverk. De tre kanalerna hade en sammanlagd kommersiell tittartidsandel på över 21 procent i huvudmålgruppen 15-49 år under fjärde kvartalet 2012.

SBS fri-TV-kanaler Kanal 4 och Kanal 5 kommer att ingå i Viasats kanalpaket ”Bonus” på satellitplattformen från och med början av februari 2013 och kommer därmed att finnas tillgängliga för Viasats samtliga betal-TV-kunder i Danmark. SBS danska fri-TV-kanaler kommer även att finnas tillgängliga i Viasats kanalpaket i IPTV-nätverket Waoo!. Detta följer tecknandet av ett avtal i november 2012 som gör C More Entertainment ABs danska betal-TV-kanaler Canal 8 Sport och Canal 9 tillgängliga på Viasats satellit-TV-plattform, samt i Viasats kanalpaket i IPTV-nätverket Waoo! från och med början av februari 2013. Viasats betal-TV-kunder på satellitplattformen och i Waoo! får även fortsättningsvis gratis tillgång till MTGs internetbaserade betal-TV tjänst Viaplay, som gör ett brett utbud av filmer, TV-serier och direktsänd sport tillgängligt via ett flertal olika plattformar.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: "De banbrytande överenskommelser vi har träffat de senaste månaderna kommer att i grunden förändra vår TV-verksamhet i Danmark. De stärker vår konkurrenskraft avsevärt inom både fri-TV och betal-TV, och kommer att bidra till ökade annonsintäkter, abonnemang, och kortintäkter framöver.”

Våra fri-TV-kanaler blir mycket mer tillgängliga, vilket gör att vi kan erbjuda våra annonsörer en ökad räckvidd och förstärka vår konkurrenskraft mot marknadsledaren. Samtidigt kommer vår betal-TV-plattform inte bara att innehålla ett oöverträffat premiumutbud, utan för första gången även erbjuda samtliga ledande fri-TV-kanaler i Danmark. Vi kommer att erbjuda mer innehåll till fler tittare på fler enheter och plattformar än vi någonsin har gjort, och konsumenter kommer därför att ha ännu större valfrihet i hur de får tillgång till vårt innehåll.”

”Effekterna från lanseringen av SBS kanaler i vårt danska betal-TV-utbud är redan inkluderat i de tidigare tillkännagivna förväntningarna för den nordiska betal-TV-verksamheten för helåret 2013.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från media, investerare och analytiker:Matthew Hooper, kommunikationschefTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                         investor.relations@mtg.se / press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell TV-koncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en rekordförsäljning på 13,5 miljarder kronor under 2011. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 januari 2013 klockan 08.00 CET.