MTG slutför förvärvet av Hutch Games Ltd.

december 18 2020

STOCKHOLM, 18 december 2020 – Modern Times Group MTG AB (publ.) (“MTG”) har slutfört det sedan tidigare offentliggjorda förvärvet av 100%  av aktierna i Hutch Games Ltd. (“Hutch”), en ledande utvecklare och utgivare av free-to-play spel fokuserat på racinggenren för mobil. Köpeskillingen uppgår till 275 miljoner USD (på kassa- och skuldfri basis). Därutöver finns tilläggsköpeskilling som förväntas uppgå till totalt 100 miljoner USD.

MTG:s förvärv av Hutch offentliggjordes den 8 december 2020. Köpeskillingen uppgår till 275 miljoner USD (på kassa- och skuldfri basis). Därutöver finns tilläggsköpeskilling som förväntas uppgå till totalt 100 miljoner USD.

Maria Redin, VD och koncernchef, MTG, kommenterar: ”Hutch är ett fantastiskt bolag lett av ett mycket erfaret och talangfullt ledningsteam. Vi är väldigt glada att nu formellt och fullt ut kunna välkomna dem till vår koncern, och särskilt också till vårt nyligen startade koncerngemensamma gamingbolag. Vi ser fram emot att stötta dem i nästa kapitel i deras tillväxtresa, som nu tar vid”

Hutch grundades 2011 och är en Londonbaserad free-to-play mobilspelutvecklare med över 100 medarbetare, fokuserat på racingspel inom det attraktiva midcoresegmentet. Bolaget har utvecklat tre kategoriledande racingspel för mobil – F1® Manager, Top Drives, and Rebel Racing – vilka alla har nått stora framgångar trots att de fortfarande befinner sig i tillväxtfas. Hutch har därutöver en diversifierad spelportfölj med 13 spel och licenser till immateriella rättigheter i världsklass med några av de största namnen i branschen, inklusive Formula 1®.

Hutch:s resultat kommer att konsolideras med MTG:s från och med januari 2021, medan bolagets utgående balans 31 december 2020 kommer att konsolideras med MTG:s i rapporten för det fjärde kvartalet 2020.

För ytterligare information om MTG:s förvärv av Hutch, vänligen se det fullständiga pressmeddelandet som offentliggjorde förvärvet 8 december 2020 tillgängligt här på mtg.com.