MTG lanserar Nordens första TV-kanal i Ultra HD

May 13, 2016
MTGs Viasat förstärker sitt premiumutbud av sport ytterligare och kommer snart erbjuda sina kunder en ännu bättre tittarupplevelse. Viasat Ultra HD blir Nordens första TV-kanal med innehåll i Ultra HD (4K) och lanseras när sportsäsongen kör igång i höst. Kanalen kommer att innehålla några av höjdpunkterna från MTGs starka sportportfölj i bästa möjliga bildkvalitet.

Det finns ett ökat konsumentintresse för Ultra HD, också kallat 4K, som märks av i en växande försäljning av tv-apparater med stöd för den nya superhöga upplösningen. Därför har MTG i samarbete med satellitoperatören SES och elektronikjätten Samsung gått ihop för att förverkliga den nya kanalen som kommer att sändas via satellit i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Viasat Ultra HD kommer att innehålla några utvalda direktsändningar från UEFA Champions League och andra delar av MTGs rättighetsportfölj, specialproducerade i Ultra HD med oöverträffad detaljrikedom.

Det är roligt att det nu börjar produceras innehåll i Ultra HD och att sporten går i bräschen. Bildkvaliteten är fantastisk och ger tittaren en upplevelse av att komma riktigt nära händelserna på skärmen. Vi är glada över att vara först i Norden och ser fram emot att fortsätta bygga på det framgångsrika samarbetet med Samsung och SES för att erbjuda våra kunder ett växande innehåll i Ultra HD.

Bartek Gudowski, Chief Technology Officer, MTG Broadcasting

Under sommaren kommer Viasat också att lansera en ny Ultra HD digitalbox från Samsung och en TV-Modul som möjliggör för kunder med en Ultra HD TV att se kanalen. Viasat Ultra HD kommer till en början att vara tillgänglig för Viasats TV-kunder med tillgång till sportkanaler.

Frågor? www.mtg.com Facebook: facebook.com/MTGAB Twitter: @mtgab press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg +46 76 494 09 13) investors@mtg.com (eller Stefan Lycke +46 73 699 27 14)

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en internationell underhållningskoncern. Våra aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm (”MTGA” och ”MTGB”).

Om SES En av världens största satellitoperatörer med över 50 satelliter som täcker 99% av jordens befolkning. För mer information on SES Astra, gå in på www.ses.com. Om Samsung Electronics Co., Ltd. Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, kameror, vitvaror, skrivare, professionella skärmar, medicinsk utrustning, nätverkssystem, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer, besök det officiella nyhetsrummet news.samsung.com.

Press Bilder