MTG genomför sammanslagning av Kongregate och Monumental för en ägarandel av 30% i det nya bolaget

February 8, 2024
Modern Times Group MTG AB (publ) (“MTG”) har nöjet att meddela att koncernen har tecknat ett avtal som möjliggör det för den amerikanska studion Monumental att förvärva den amerikanska och chilenska studion Kongregate.

Affären sammanför två spelbolag som delar en stark vision om framtidens gaming. Under ledning av Monty Kerr, har de båda omfattande erfarenhet av traditionella mobilspel och den expertis som krävs för att fördjupa och berika den kombinerade portföljen som innehåller mer än 40 spel.

Koncernchef och VD Maria Redin kommenterade:

"Vi är glada över att ha hittat rätt hem för nästa del av Kongregates resa. Monumental har stark erfarenhet av att hantera och utveckla spel och vi är övertygade om att en sammanslagning av de två portföljerna är rätt steg framåt. Jag önskar teamen lycka till när de nu påbörjar sin gemensamma resa."

VD för Monumental Monty Kerr kommenterade:

"Vi är överlyckliga över att välkomna Kongregate till Monumental-familjen. Vi är nyfikna på att se vad som kommer att hända härnäst, och vi är otroligt glada över att få vara en del av Kongregates framtid."

Transaktionen har slutförts och kommer att redovisas i MTG:s finansiella resultat för det första kvartalet 2024. MTG kommer att vara en del av Monumentals pågående resa, tack vare sin fullt utspädda andel om 30% av aktierna. Koncernens innehav motsvarar mindre än 20% av rösterna i bolaget och kommer att redovisas som en finansiell tillgång under raden "Aktier och andelar i intresse- och övriga bolag" i MTG:s balansräkning.

I och med förvärvet kommer Kongregate att vara fullständigt integrerat i Monumental.

Baker McKenzie var legal rådgivare till Monumental.

Aream & Co var finansiell rådgivare och Baker Botts var legal rådgivare till MTG.

För mer information:

Anton Gourman, VP Communications and IR Direkt: +46 73 661 8488, anton.gourman@mtg.com

Följ oss: mtg.com / LinkedIn

Om MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ)) (www.mtg.com) är en internationell mobilspelskoncern som äger och driver spelutvecklare med globalt populära titlar som sträcker sig över en bred uppsättning genrer inom casual- och mid-core-spel. Koncernen fokuserar på att accelerera portföljbolagens tillväxt och stödja grundare och entreprenörer. MTG är en aktiv aktör i den pågående konsolideringen av spelindustrin och en strategisk köpare av gamingbolag världen runt. Vi kommer från Sverige men har en internationell kultur och globalt fotavtryck. Våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under symbolerna MTGA och MTGB.

Om Monumental

Monumental är en oberoende spelutvecklingsstudio och utgivare baserad i Austin, Texas. Monumental grundades 2020 och äger och driver en stor portfölj av unika spel och spelfranchiser. Vänligen kontakta press@monumental.io för mer information.