MTG delägare i Djurgården fotboll AB

April 26, 2001

MTG DELÄGARE I DJURGÅRDEN FOTBOLL AB Modern Times Group MTG AB blir delägare i Djurgården Fotboll AB, det bolag som innehar alla rättigheter till varumärket Djurgården Fotboll. Därmed blir MTG det första mediebolaget i Sverige som går in som delägare i en klubbsport. - Vi har just förvärvat pay-per-view-rättigheterna för Allsvenskan i fotboll genom samarbete med kabel-TV-operatören com hem. Nu tar vi nästa steg, genom att förvärva en väsentlig del av Djurgården Fotboll. Därmed kan vi också erbjuda innehåll, tjänster och merchandising för alla fotbollsfans som håller på en av svensk fotbolls mest anrika klubbar, säger Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG. - För att kunna vidareutveckla varumärket Djurgården är det viktigt för oss att få ett samarbete med ett mediebolag. Samarbetet med MTG möjliggör långsiktiga investeringar i utvecklingen av fotbollsverksamheten och det professionella underhållningsföretaget, säger Bo Lundquist, ordförande både i Djurgårdens IF Fotbollförening och Djurgården Fotboll AB. MTG förvärvar 17,2% av kapitalet i Djurgården Fotboll AB, där övriga ägare är Djurgårdens IF Fotbollförening, Bo Lundquist och Tommy Jacobson, två entreprenörer som satsat pengar i verksamheten, liksom cirka 800 andra personer. - På lång sikt ska vi med MTG som partner utveckla nya tjänster för att stärka varumärket Djurgården Fotboll. På kort sikt och redan i år kommer våra supportrar i hela landet att närmare kunna följa fotbollslaget. En närmare relation till fansen ger samtidigt möjligheter att stärka Djurgården som vi tillsammans med MTG ska ta till vara, säger Tommy Jacobson, vice ordförande i Djurgården Fotboll. Det första synliga tecknet på MTGs förvärv i Djurgården Fotboll är att fotbollföreningens logotype från och med idag finns nedladdningsbar för mobiltelefoner via Everymobile.com. Innehåll skapas inom kort också för den interaktiva digital-TV-portalen Everyday.TV. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@mtg.se eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef 08-562 000 50 Matthew Hooper, IR-ansvarig +44 (0) 7768 440 414 Bert Willborg, pressansvarig 070-727 70 22 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT00010/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT00010/bit0002.pdf

bit0002.doc