Metro lanserades i Helsingfors i dag

September 7, 1999

METRO LANSERADES I HELSINGFORS I DAG Starten för Metro på finska i Helsingfors idag gick helt enligt plan. 140.000 tidningar distribuerades i morse till resenärer på tunnelbana, spårvagnar och bussar. -Tidningarna tog slut lika snabbt som de gjort vid starten i andra städer, säger HC Ejemyr, VD för MTG Publishing. Antalet distributionspunkter i den finska huvudstaden är 1.500. Distributionen sker inom ramen för avtalen med kollektivtrafikbolaget Helsingfors trafikverk, samt bussbolagen Linjebuss, Stagecoach och Suomen Turistiauto. Redaktionellt följer Metro Helsingfors det ursprungliga konceptet från Stockholm, med hårt sammanfattade nyheter av hög kvalité. Sedan tidigare i sommar finns engelska Metro Europe som startat i Helsingfors med anledning av Finlands ordförandeskap i EU. Metros utgivning började i Stockholm 1995. Två år senare kom den första utlandsetableringen, i Prag. I fjol tillkom Budapest och Göteborg. I somras lanserades också Metro i Holland. I dag skrevs avtal om utökning av distributionen där, genom att tidningen från och med på måndag, den 13 september, blir tillgänglig i Rotterdams tunnelbana. Samma dag tillkommer Malmö. Avtal har också tecknats om lansering under det närmaste halvåret av tidningen i Philadelphia, Pennsylvania i USA och Santiago, Chile. För ytterligare information kontakta HC Ejemyr, VD MTG Publishing, +46-8-402 99 07. Modern Times Group MTG AB är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista under symbolen MTG och på Nasdaq i New York under symbolen MTGNY ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/07/19990907BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/07/19990907BIT00510/bit0002.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer