Ira Gladnikoff utsedd till ny chef för Viaplay

June 19, 2017
  • Viaplays Chief Commercial Officer Ira Gladnikoff blir ny chef för Viaplay – Nordens ledande streamingtjänst
  • Snabbväxande Viaplay erbjuder en oslagbar kombination av serier, filmer, direktsänd sport och innehåll för barn, samt egna produktioner

Ira Gladnikoff tillträder idag som ny chef för Viaplay. Ira ersätter Jonas Karlén som började på MTG 2008 och har lett Viaplay sedan 2015, men som nu har valt att lämna bolaget. Ira började på MTG 2015 och har varit en nyckelperson för att utveckla Viaplay till Nordens mest omtyckta streamingtjänst.

Viaplays kundbas fyrdubblades mellan 2013-2016 och intäkterna ökade under samma period fem gånger. Svenskt Kvalitetsindex utsåg Viaplay till den streamingtjänst med nöjdast kunder under både 2015 och 2016 i Sverige; 2016 utsågs tjänsten även till den bästa Apple TV-appen i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Anders Jensen, EVP MTG AB, Styrelseordförande Nordic Entertainment och VD för MTG Sverige: “Vi önskar Jonas all lycka i sina nya utmaningar och vill tacka honom för hans nio år inom MTG och att han har lett den fantastiska utvecklingen av Viaplay. Det känns mycket bra att vi har hittat den bästa tänkbara ersättaren för det här jobbet inom bolaget i Ira. Hon har med sin gedigna erfarenhet inom digital underhållning och senast som CCO för Viaplay haft en mycket stor del i Viaplays framgångar.

“Viaplay är en fantastisk underhållningsprodukt, skapad av ett mycket talangfullt team i nära samarbete med våra övriga nordiska underhållningstjänster och vår familj av varumärken – Viasat, Viasport, Viafree och Viareal. MTG är unikt med sin kombination av den bästa traditionella och streamade underhållningen, vilket ger kunderna möjligheten att titta på sina favoritprogram vart de än är och på det sätt som passar dem.”

Jonas Karlén: “Det har varit en otrolig erfarenhet att leda Viaplays team med sitt oavbrutna fokus på att ständigt utveckla innehållet och användarupplevelsen, vilket har etablerat Viaplay som den ledande streamingtjänsten i Norden. Jag har verkligen uppskattat min tid här och kommer även fortsättningsvis att vara en helhjärtad supporter av Viaplay.”

Ira Gladnikoff: “Viaplay är min passion och jag är stolt över möjligheten att nu få leda ett så starkt team där vi erbjuder våra kunder en bredare streamad upplevelse än någon annan på marknaden. Samtidigt finns det stora möjligheter i att jobba med våra andra varumärken inom MTG för att erbjuda en än mer integrerad och engagerande underhållningsupplevelse – vad vi sett fram tills nu är bara början på den här spännande utvecklingen.”

Ett oslagbart innehåll

Viaplay är Nordens ledande streamingtjänst. Kunderna har tillgång till de senaste internationella TV-serierna och biosuccéerna, samt innehåll för barn – både online och offline. Viaplay har också den bästa direktsända sporten, inklusive UEFA Champions League och engelska Premier League; Formel 1; NHL; NFL och UFC. Viaplay är tillgängligt genom Smart TV, smartphones och läsplattor (Android och iOS), spelkonsoler, Apple TV och Google Chromecast.

Fokus på egna produktioner – Viaplay Originals

Viaplay investerar även i egna produktioner, vilka redan idag omfattar den LA-baserade dramakomedin ’Swedish Dicks’, julkalendern ’Det stora experimentet’, samt dramaserien ’Veni Vidi Vici’, ett av de officiella bidragen i det prestigefyllda MIPDrama Screenings.

De senaste originalproduktionerna som annonserats från Viaplay är ’ALEX’, med Dragomir Mrsic i huvudrollen; dramat ’Advokaten’, den politiska thrillern ’Embassy Down’, den andra säsongen av ’Swedish Dicks’, Nordic noir-serien ’Hassel’, samt dramadokumentären ’SuperSwede’ om Formel 1-föraren Ronnie Petersons liv.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONENMTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)Ladda ner högupplösta bilder: FlickrFölj oss:mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube

Pressrelease som PDF
Press Bilder