FÖRVÄRV AV LINUS & LOTTA POSTORDER AB OCH HELSINGIN DATACLUB OY SAMT REKOMMENDERAT BUD FÖR GYMGROSSISTEN NORDIC AB

December 17, 2007
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att dess dotterbolag CDON AB har tecknat avtal om att förvärva 100% av Helsingin Dataclub Oy, den finska internetåterförsäljaren av böcker, samt 90,1% av Linus & Lotta Postorder AB, den svenska internetåterförsäljaren av barnkläder, för ett totalt kontantbelopp på cirka 40 miljoner kronor. Offentliggörandet följer det rekommenderade budet på hela utestående aktiekapitalet i Gymgrossisten Nordic AB (publ) (’Gymgrossisten’), vilket lades fredagen 14 december 2007. Budet värderar Gymgrossisten till cirka 195,6 Mkr.

Linus & Lotta Postorder AB (www.linus-lotta.se) är Nordens ledande återförsäljare av barnkläder över internet och har 30.000 unika besökare per månad. Företaget redovisade en försäljning på cirka 36,1 Mkr för tolvmånadersperioden som slutade 31 augusti 2007 och hade ett rörelseresultat på -2,5 Mkr. Helsingin Dataclub Oy driver www.bookplus.fi – en av de ledande webbsajterna för e-handel med böcker i Finland. Bookplus har 89.000 registrerade kunder och redovisade en försäljning på cirka 26,7 Mkr och ett rörelseresultat på 0,9 Mkr för niomånadersperioden med slut den 30 september 2007. Fredagen 14 december tillkännagav MTG att den, genom sitt dotterbolag CDON har lagt ett rekommenderat bud för hela det utestående aktiekapitalet i Gymgrossisten Nordic AB. Gymgrossisten etablerades 1996 och har en ledande position på den svenska marknaden för kosttillskott, främst via internet, men även via franchisebuiker. Gymgrossisten redovisade en försäljningstillväxt på 24% till 81,9 (66,1) Mkr för de första nio månaderna 2007, samt en ökning av rörelseresultat på 21% till 13,5 (11,2) Mkr. Styrelsen för Gymgrossisten rekommenderar enhälligt aktieägarna att acceptera Erbjudandet. Aktieägare som representerar 77,7% aktierna och rösterna i Gymgrossisten har gentemot CDON oåterkalleligen åtagit sig att acceptera Erbjudandet. CDON.com är Nordens ledande återförsäljare av underhållningsprodukter online och har ett brett utbud vilket omfattar CD- och DVD-skivor, dataspel, böcker, elektroniska produkter och tjänster som hyr-DVD, nedladdning av musik och ’on-demand’-streaming av film. CDON är en del av MTGs affärsområde Online och redovisade en försäljningstillväxt på 24% till 600 Mkr och en ökning av rörelseresultatet på 38% till 48 Mkr för de första nio månaderna 2007. I augusti 2007 etablerade sig CDON på den snabbväxande skandinaviska modemarknaden online genom förvärvet av 90% av den ledande återförsäljaren NLY Scandinavia AB (www.nelly.se). Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef i MTG, kommenterade: “De nya förvärven kommer att stärka vår dynamiska verksamhet för återförsäljning över internet och visar tydligt på vårt mål att bli den ledande Nordiska onlineleverantören av varor och tjänster med potential för bra lönsamhet. Med de nya verksamheterna har MTG tillgång till spännande marknadssegment med hög tillväxt. Förutom underållningsprodukter via CDON, har MTG nu även tillgång segmenten för hälsokost och sport, böcker, barnkläder och mode – och vi har för avsikt att, för alla segmenten, använda CDONs webblösning och affärssystem och bygger vidare på dess integrerade kunddatabas samtidigt som vi kan använda MTGs medienätverk för marknadsföring och försäljning.” *** För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investerar- och analytikerfrågor tel +44 (0) 20 7321 5010 Bert Willborg, Pressfrågor tel +44 (0) 791 2280 850 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den näst största geografiska spridningen av radio- och TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-kanaler i Tjeckien, Ryssland, Ungern, Slovenien och på Balkan. Viasats kanaler når 100 miljoner människor i 24 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-nätverk (CTC Media – NASDAQ: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OMX Nordiska Börs Large-Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 december 2007 klockan 13.00 (CET).