Everymobile etableras i Spanien

April 2, 2001

EVERYMOBILE ETABLERAS I SPANIEN Everymobile, Modern Times Group MTG ABs bolag för innehåll till mobila tjänster, tillkännagav idag att etablering sker i Spanien. Everymobile inleder ett kommersiellt samarbete med Telefónica, som med 14 miljoner abonnenter under varumärket Movistar är Spaniens största mobiltelefonioperatör. - Genom samarbetet kan vi erbjuda SMS-tjänster och kommunicera direkt med Telefónicas abonnenter, säger Henrik Sundewall, VD Everymobile AB som ingår i det nya affärsområdet New Media inom MTG. Innehåll och tjänster för de spanska mobiltelefonianvändarna bygger på en lokal språkversion av mobilportalen Everymobile.com som förra veckan lanserades i Sverige. Gemensamma tjänster, som ringsignaler och bilder till mobiltelefonen, kombineras med lokalt innehåll där Everymobile har nytta av den närvaro affärsområdet New Media redan har i Spanien, genom den spanska versionen av Internet-portalen Everyday.com, som samägs med Tele2, och text-TV- tjänsterna som Everytext (tidigare InTV) sedan 1995 producerar för den rikstäckande TV-kanalen Telecinco och för den regionala TV-kanalen Telemadrid. Dessutom samarbetar Everymobile i Spanien med Metro International S.A. som tidigare i år lanserat den gratisutdelade och annonsfinansierade tidningen Metro i Barcelona. - Det kommersiella samarbetet med Telefónica är ett viktigt första steg i ledet att etablera oss Spanien där MTG, och Metro, redan har omfattande verksamhet, säger Henrik Sundewall. Mobilportalen Everymobile.com finns tillgänglig på svenska, men fler språkversioner vid sidan av den spanska följer inom kort, däribland för Norge och Baltikum. Inom affärsområdet New Media ingår Everyday.tv som interaktiv TV-portal för Viasat Broadcastings digitala plattform, MTGs ägande i Everyday.com, traditionell text-TV genom Everytext, samt Webad, annonsförsäljningsbolaget för nya medier och Everymobile. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@mtg.se eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef 08-562 000 50 Matthew Hooper, IR-ansvarig +44 (0) 7768 440 414 Bert Willborg, pressansvarig 070-727 70 22 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT00900/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT00900/bit0002.pdf

bit0002.doc
Visa mer filer