AcadeMedia och MTG i gemensam satsning på utbildning via TV och nya medier

May 25, 1999

ACADEMEDIA OCH MTG I GEMENSAM SATSNING PÅ UTBILDNING VIA TV OCH NYA MEDIER AcadeMedia, skandinaviens ledande utbildningsföretag i ny media- och informationsteknik och MTG-ägda Viasat, som ansvarar för distributionen av bland annat TV3, ZTV och TV1000, gör en gemensam satsning på distansutbildning via TV och nya medier. Satsningen, som syftar till att bli ledande inom distansutbildning på den skandinaviska marknaden, omfattar specialgjorda utbildningsprogram som sänds över Viasats befintliga TV-kanaler samt över Internet. Samarbetet startar redan fredagen den 28 maj med ett utbildningsprogram riktat mot den grafiska branschen, reklambyråer och tidningsutgivare skapat av AcadeMedias dotterbolag MacMeckarna. Programmet tar upp nya mjukvaror inom området och diskuterar för och nackdelar med dessa med lärare från MacMeckarna och branschen. Som komplement finns en interaktiv samlingsplats på Internet med adress http://kunskap.nu/ där deltagarna kan repetera avsnitt via nätet, hämta övningar, se fler exempel samt diskutera med lärare och studiekamrater. Viasat ansvarar för utsändning via samma satellittransponder som sänder ZTV vilket medför att programmen redan från start kan ses av fyra miljoner svenskar. Detta ger en oslagbar distributionsform och stor möjlighet för de företag som i framtiden väljer AcadeMedias och Modern Times Group MTG ABs utbildningssystem. - AcadeMedia och MTG kommer med detta att kunna skapa en mängd nya, bra och kostnadseffektiva typer av utbildning, säger Claes Magnusson, kunskapschef på AcadeMedia och en av drivkrafterna bakom projektet. - Vi är lyckliga över möjligheten att ingå ett partnerskap med MTG och Viasat för utvecklingen av ny media- och informationsteknik, säger Jörgen Bladh, VD på AcadeMedia. MTG:s långa erfarenhet och gedigna kunskap om vilka möjligheter som finns redan nu och fungerar redan idag gjorde att vi valde denna väg för våra framtida utbildningssatsningar. - Det skandinaviska samarbetet med en partner som AcadeMedia tillför en ny dimension till både MTG och Viasat, säger Peder Ramel, VD för Viasat. Vi har sedan länge en önskan om att kunna bredda användningen av våra distributionsplattformar och med detta kan vi samtidigt visa att interaktiv utbildning ryms alldeles utmärkt inom våra befintliga distributionsmöjligheter. AcadeMedia och MTG ger nu Sveriges alla företag, högskolor och organisationer helt nya möjligheter vad gäller kostnadseffektiv utbildning av egna medarbetare eller kunder, oavsett område. AcadeMedias dotterbolag Gravity har under de senaste åren tagit fram fler än 400 olika utbildningsprojekt som distribueras på CD-ROM, DVD eller Internet och räknar bland andra in Aftonbladet, Apoteksbolaget, Ericsson, Ica, IKEA, Gambro, Pharmacia, PLM, SIF och Trelleborg som sina stora uppdragsgivare. - Genom samarbetet visar vi att det inte krävs ett nytt digitalt marksänt nät för exempelvis utbildning via TV, konstaterar Pelle Törnberg, VD för MTG. Vi är övertygade om att företagen hellre väljer en distributionsform som redan finns och fungerar samt där programmen redan idag kan tas emot av miljoner tittare över hela landet. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/02/20040102BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/02/20040102BIT00800/wkr0002.pdf

wkr0001.doc