Viasats övergång till Digital-TV enligt plan - stark nyförsäljning av dekodrar

January 11, 2001
15.34 CET

VIASATS ÖVERGÅNG TILL DIGITAL-TV ENLIGT PLAN - STARK NYFÖRSÄLJNING AV DEKODRAR * Viasats digitala TV-plattform har nu mer än 200.000 abonnenter. * Övergången från analoga till digitala tjänster går enligt plan, med 150.000 digitala dekodrar på plats. * Samtidigt överträffar nyförsäljningen förväntningarna, med 65.000 nya abonnenter. Viasat meddelar i dag att 150.000 digital-TV-dekodrar installerats hos Viasats premium-abonnenter fram till sista december 2000. Bytet från analogt till digitalt, som ska vara slutfört till utgången av första kvartalet 2001, innebär att alla Viasats analoga premium-abonnenter blir digitala abonnenter. - Jag är nöjd med att bytet av dekodrar tagits emot så väl, säger Hans- Holger Albrecht, VD och koncernchef för Modern Times Group MTG AB. Samtidigt, meddelar Viasat, har nyförsäljningen från starten i oktober 2000 till sista december gett ytterligare 65.000 digital-TV-abonnenter. Av dessa nya abonnenter har 76 procent valt Viasat Guld. Erbjudet de fått har bestått av en parabol, en digital-TV-dekoder och 12 månaders Viasat Guld- abonnemang. - Den höga andelen som valt Viasat Guld vid vår nyförsäljning överträffar våra förväntningar. På vår analoga plattform är det 27 procent som är premium-abonnenter, säger Hans-Holger Albrecht. Viasat har lanserat sin digitala TV-plattform i Norden och Baltikum. Paketet ger tillgång till en rad TV-kanaler, som de egna TV3, ZTV, TV6, TV8, Viasat+, 3+ och Viasat Sport. TV1000 och Cinema finns i så kallad Multiplex, filmerna börjar tre gånger per kväll. Tredjeparts-kanaler inkluderar nu också BBC World, Travel Deals Direct och tyska RTL. Med Goal Show missar tittarna inga mål i Champions League. Dessutom finns en elektronisk TV-guide och en rad av interaktiva tjänster inom ramen för Everyday.tv med nyheter, väder, med mera. Snart lanseras bland annat e- post och chat. Genom Viasat Ticket kan storfilmer, sportevenemang och konserter beställas när tittaren själv vill. Dessutom erbjuds tio radiokanaler, med musikutbudet från RIX FM, Power Hit Radio och norska P4 samt nya musikkanaler. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue,net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG, tel 08-562 00 50. Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/11/20010111BIT00820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/11/20010111BIT00820/bit0002.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer