Viasat växer snabbare än MTG-marknaden

November 7, 2000

VIASAT VÄXER SNABBARE ÄN TV-MARKNADEN Enligt Dagens Industri idag lyckas Viasat Broadcasting inte växa i samma snabba takt som TV-branschen i Sverige. Uppgifterna är felaktiga. Viasats reklamintäkter i Sverige växer snabbare än marknaden. Under de tre första kvartalen i år ökade de med 20 procent, marknaden för TV-reklam med 16,9 procent. Dagens Industri har gjort misstaget att jämföra Viasat Broadcastings totala reklamtillväxt i Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen totalt med tillväxten för marknaden för TV-reklam i Sverige. Sverige är Viasats Broadcastings starkaste marknad. TV3, ZTV och TV8 hade redan i oktober passerat en miljard i försäljning för år 2000. Det är mer än vad de sålde för under hela fjolåret. För årets första nio månader fakturerade dessa tre kanaler i Sverige för 20 procent mer än under motsvarande period i fjol. Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, ökade reklamförsäljningen för TV i Sverige med 16,9 procent samma tid. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue,net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG, 08-562 000 50 eller Petter Nylander, affärsområdeschef fri-TV Viasat Broadcasting, 08-562 023 00 eller Dagens Industris reporter Jonas Jonsson, 08-736 58 80. Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT00720/bit0002.pdf

bit0001.doc