VIASAT TECKNAR NYTT DISTRIBUTIONSAVTAL MED BOXER

January 26, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat Broadcasting har tecknat ett treårigt avtal med Boxer om att inkludera TV3, ZTV och TV8 i betal-TV-utbudet för det digitala marknätet med start 1 februari 2005. Viasats kanaler har funnits tillgängliga för Boxers abonnenter sedan det första halvåret av 2004.

Viasat ersätts av Boxer genom ett så kallat mini-pay-avtal, där Boxer betalar Viasat för att inkludera kanalerna i sitt baspaket utan extra kostnad för tittarna. Samtliga tre kanaler kommer som en följd av avtalet att nå 90% av de hushåll som har tillgång till det digitala marknätet i Sverige och Viasat-kanalernas fortsatta närvaro i Boxers utbud ökar kanalernas penetration markant. Regeringen förväntas nu på torsdag besluta om en förlängning av kanalernas tillstånd att fortsätta sända i det digitala marknätet efter 31 januari 2005. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Genom detta avtal säkerställs en långsiktig lösning för distribution av våra reklamkanaler i det digitala marknätet i Sverige. Våra marknadsledande underhållskanaler är således nu tillgängliga via satellit, kabel, bredband samt via det digitala marknätet, helt i linje med vår strategi att våra kanaler skall finnas tillgängliga via så många distributionskanaler som möjligt. Tillväxten av antalet abonnenter i det digitala marknätet medför en ökning i penetrationen för våra kanaler samtidigt som kunderna uppmuntras till flerkanals-TV, där vi besitter de bästa premiumprodukterna, både vad det gäller pris och innehåll.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 50 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0010.pdf