Viasat startar ny satellit-kanal i norge

January 21, 2000

VIASAT STARTAR NY SATELLIT-KANAL I NORGE Tolv år efter starten av framgångsrika TV3 tillkännagav Viasat Broadcasting idag att man lanserar en andra fri-TV-kanal via satellit för den norska marknaden, Viasat+. Starten är planerad till den 17 mars 2000. TV3 som Viasats flaggskepp är för närvarande den nästa största kommersiella fri-TV-kanalen i Norge. Med bakgrund av den framgången, lanserar Viasat sin andra fri-TV-kanal inom den norska Viasat-familjen. Kanalen ska distribueras för parabol- och kabel-TV-hushåll. -Viasat+ blir ett komplement till vårt mycket framgångsrika erbjudande till konsumenter och tittare i Norge, säger Hans Holger Albrecht, VD och koncernchef för Viasat Broadcasting. -Viasat+ får en påtaglig effekt för såväl vår tillväxt av antalet abonnenter som för våra reklamintäkter. Viasat+ kommer att sända från en transponder med 24-timmars kapacitet. Programmen tablåläggs från eftermiddag till efter midnatt varje dag. Kanalen koncentrerar sig på underhållning, inklusive nya serier som inte visats på norsk television tidigare, långfilm, sitcoms, barnprogram och sportsändningar. Huvudsakliga målgrupp är personer mellan tre och 35 år. -Lanseringen av Viasat+ stärker fri-TV-delen av Viasat i Norge och ger de norska tittarna en ny och spännande underhållningskanal, och kommer därför att locka ännu fler tittare till Viasat-plattformen, säger Eivind Schackt, VD för TV3 Norge och Viasat Broadcasting Norge. För ytterligare information, v g kontakta Hans Holger Albrecht, VD och koncernchef Viasat Broadcasting, tel +44+1895 433 433 eller Kalle Lisberg, VD och koncernchef MTG Norge, tel +47-22 99 00 33. Modern Times Group MTG AB är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista under symbolen MTG och på Nasdaq i New York under symbolen MTGNY. NetCom AB är noterat på Stockholms Fondbörs samt på Nasdaq (NECS). ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000121BIT00420/bit0002.pdf

bit0001.doc