Viasat Sport och Golfkanalen i samarbete

May 12, 2000

VIASAT SPORT OCH GOLFKANALEN I SAMARBETE Viasat Sport och Golfkanalen ingår ett avtal om samarbete. Viasat Sport tar hand om en del av Golfkanalens sändningsrättigheter gällande damernas och herrarnas USA-tour. Sändningarna inleds den 13 maj med Byron Nelson Classic, och efter det kommer Viasat Sport att sända tävlingar från USA nästan varje helg. - Vi är glada över att kunna erbjuda våra tittare golf av världsklass från USA. Tittarintresset för golf ökar ständigt och vi välkomnar alla golfare som vill ha möjlighet att följa Jesper Parnevik, Annika Sörenstam, Catrin Nilsmark och alla andra svenska världsstjärnor som verkar i USA, säger Hans Holger Albrecht, affärsområdeschef Viasat Broadcasting. För Svenska Golfförbundet Affärsutveckling AB, som äger Golfkanalen AB, innebär samarbetet bland annat att medlemmar i svenska golfklubbar erbjuds en rabatt på månadskostnaden för Viasat Sport, liksom andra förmåner. - Jag är väldigt nöjd att vi har lyckats nå denna överenskommelse. Detta avtal betyder att svenska golfentusiaster erbjuds möjligheten att fortsätta njuta av golf i världsklass med de svenska spelarna i USA, säger Per Adler, marknadschef för Svenska Golfförbundet Affärsutveckling AB. Viasat Sport, med i genomsnitt 48 timmars sändning i veckan, har sänt golf i princip varje vecka sedan starten den 1 mars 1999. Under ledning av kommentatorn Göran Zachrisson har veckosluten på kanalen dominerats av golf från Europatouren. Dessutom har kanalen under det senaste året kunnat erbjuda bevakning från VM-tävlingarna i golf, storturneringar som British Open och Ryder Cup, samt visat en rad golfdokumentärer och magasin. Förutom golf sänder Viasat Sport dagligen en mängd internationell och lokal sport som t ex fotboll, ishockey, motor och trav. - För ytterligare information vg kontakta, Hans Holger Albrecht, affärsområdeschef Viasat Broadcasting, tel +44-1895 433 433. Modern Times Group MTG AB är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolen MTG och på Nasdaq i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/12/20000512BIT00840/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/12/20000512BIT00840/bit0002.pdf

bit0001.doc