VIASAT LANSERAR NY SPORTKANAL I SKANDINAVIEN

April 22, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat Broadcasting lanserar en ny sportkanal i Skandinavien söndagen den 24 april. Den nya kanalen Viasat Sport 24 kommer att sända 24 timmar per dygn och finnas tillgänglig för Viasats samtliga guldabonnenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland utan extra kostnad.

Viasat Sport 24 visar upp till 3000 timmar av direktsänd sport per år, däribland direktsänd sport från Viasats fri- och betal-TV-kanaler i Skandinavien. Kanalen sänder flera sportevenemang samtidigt med upp till fyra olika fönster i TV-rutan och innehåller även en löpande textruta som visar de senaste sportnyheterna, resultaten och speloddsen. Kanalen sänder även både egenproducerade och inköpta pokerprogram, inklusive direktsändningar från tävlingar. Poker har visat sig vara mycket populärt bland TV-tittare och Viasat Sport 24 samlar kommentarer, analyser och information om spelet. BET24 är en av de samarbetspartner som förser Viasat Sport 24 med fasta odds och erbjuder även interaktiva möjligheter till spel och vadslagning. MTG ökade nyligen sitt ägande i spelbolaget BET24 från 19,9% till 51,0%. Viasat har Skandinaviens mest omfattande utbud av sporträttigheter som bland annat innefattar VM i ishockey, UEFA Champions League, den europeiska och amerikanska PGA-touren i golf, engelska FA- och Ligacupen i fotboll, Italienska cupen, de högsta fotbollsligorna i Danmark, Frankrike och Holland, utvalda VM-kvalmatcher för Danmark och Norge samt samtliga av Sveriges VM-kvalmatcher i fotboll, samtliga av Englands hemmamatcher i fotboll, Indy Racing League och NASCAR, Major League baseboll från USA, basketens Europaliga och VM i kampsportens K1. Viasat Sport 24 är Viasats fjärde renodlade sportkanal och är ett komplement till Viasat Sport 1, fotbollskanalen Viasat Sport 2 och till Viasat Sport 3, som fokuserar på boxning, kampsport och motorsport. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar; ”Lanseringen av Viasat Sport 24 understryker det faktum att Viasat är det ledande bolaget för sportsändningar i Skandinavien. Viasats Sport 24s uppdelade TV-ruta är ett nytt sätt att sända sport och hjälper tittarna att hålla sig a jour med flera sportevenemang samtidigt. Konceptet är framtaget för sportfans och finns tillgängligt under dygnets alla timmar. Det kommer även att vara ett fantastiskt forum för dem som önskar erhålla information och priser för spel på matchernas slutresultat eller spel på händelser under matchens gång.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 50 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0010.pdf