VIASAT LANSERAR NY FRI-TV-KANAL I SVERIGE

juni 10 2010

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den lanserar en ny fri-TV-kanal med sportinriktning i Sverige den 7 september 2010. Den nya kanalen – TV10 – görs tillgänglig för Com Hems 1,65 miljoner TV-hushåll och på Viasats egna satellit-TV-plattform, som tillsammans representerar mer än 50% av svenska hushåll. Ytterligare distributionsavtal skall tecknas framgent för att ytterligare öka kanalens penetrationsnivåer.

TV10 blir en fri-TV-kanal med fokus på sport, med inriktning på män i åldrarna 25-59 och utgör därför ett komplement till Viasats nuvarande mediehus i Sverige, vilket omfattar kanalerna TV3, TV6, TV8 och ZTV. Fokusen på sport passar även in i Viasats betal-TV-erbjudande av sex dedikerade sportkanaler i Sverige – Viasat Fotboll, Viasat Motor, Viasat Hockey, Viasat Sport, Viasat Sport HD och Viasat Golf.

Lanseringen av TV10 sammanfaller med EM-kvalet i fotboll mellan Sverige och San Marino och matchen direktsänds på den nya kanalen. TV10 kommer också att sända valda delar av hockey från NHL och HockeyAllsvenskan, fotboll från UEFA Champions League och samtliga Formel1-kval, som för närvarande sänds på fri-TV-kanalerna TV6 och TV8. TV10 sänder också svensk och Euroleague basket, amerikansk fotboll från NFL och tennis från ATP-turneringarna, vilket allt för närvarande är tillgängligt på den generiska Viasat Sport-kanalen.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Lanseringen av den femte fri-TV-kanalen i Sverige framhäver styrkan i Viasats mediehus. Den nya kanalen är fokuserad på en distinkt och komplimenterande målgrupp som kommer att leverera ökad räckvidd för våra reklamköpare. Den kommer även göra det möjligt för oss att optimera användandet av vår omfattande portfölj av lokala och internationella sporträttigheter. Svenska tittare får nu möjligheten att se mer sportunderhållning av hög kvalitet än någonsin tidigare.”