VIASAT LANSERAR NY FRI-TV-KANAL I SVERIGE

June 10, 2010
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den lanserar en ny fri-TV-kanal med sportinriktning i Sverige den 7 september 2010. Den nya kanalen – TV10 – görs tillgänglig för Com Hems 1,65 miljoner TV-hushåll och på Viasats egna satellit-TV-plattform, som tillsammans representerar mer än 50% av svenska hushåll. Ytterligare distributionsavtal skall tecknas framgent för att ytterligare öka kanalens penetrationsnivåer.

TV10 blir en fri-TV-kanal med fokus på sport, med inriktning på män i åldrarna 25-59 och utgör därför ett komplement till Viasats nuvarande mediehus i Sverige, vilket omfattar kanalerna TV3, TV6, TV8 och ZTV. Fokusen på sport passar även in i Viasats betal-TV-erbjudande av sex dedikerade sportkanaler i Sverige – Viasat Fotboll, Viasat Motor, Viasat Hockey, Viasat Sport, Viasat Sport HD och Viasat Golf.

Lanseringen av TV10 sammanfaller med EM-kvalet i fotboll mellan Sverige och San Marino och matchen direktsänds på den nya kanalen. TV10 kommer också att sända valda delar av hockey från NHL och HockeyAllsvenskan, fotboll från UEFA Champions League och samtliga Formel1-kval, som för närvarande sänds på fri-TV-kanalerna TV6 och TV8. TV10 sänder också svensk och Euroleague basket, amerikansk fotboll från NFL och tennis från ATP-turneringarna, vilket allt för närvarande är tillgängligt på den generiska Viasat Sport-kanalen.

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: “Lanseringen av den femte fri-TV-kanalen i Sverige framhäver styrkan i Viasats mediehus. Den nya kanalen är fokuserad på en distinkt och komplimenterande målgrupp som kommer att leverera ökad räckvidd för våra reklamköpare. Den kommer även göra det möjligt för oss att optimera användandet av vår omfattande portfölj av lokala och internationella sporträttigheter. Svenska tittare får nu möjligheten att se mer sportunderhållning av hög kvalitet än någonsin tidigare.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchefTel:                               +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:

Matthew HooperTel:                               +44 (0) 7768 440 414E-post:                          investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:Bert WillborgTel:                               +44 (0) 791 2280 850E-post:                          bert.willborg@mtg.se

MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum och driver även TV-verksamet i Bulgarien, Tjeckien, Ungern, Slovenien, Ryssland, Ukraina och Ghana. Viasat’s fri-TV- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har 125 miljoner tittare i 31 länder. MTG är även den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-bolag (CTC Media – Nasdaq: CTCM), och den största kommersiella radiooperatören och den ledande detaljhandeln för underhållningsprodukter på internet i Norden.

Modern Times Group MTG ABs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 juni 2010 klockan 08.00 CET.

wkr0005.pdf