VIASAT LANSERAR BETAL-TV-KANALER I SERBIEN

May 9, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag lanseringen av betal-TV-kanalerna Viasat History och Viasat Explorer i Serbien och Montenegro. De båda dokumentärkanalerna blir från början av juni tillgängliga för mer än 200.000 abonnenter via landets största kabeloperatör, Serbia Broadband. Kanalerna distribueras nu även via tredjeparts kabeloperatörer i Slovenien och Viasats kanaler sänds således i totalt 19 länder, varav 15 av dessa är länder i Central- och Östeuropa.

Avtalet med Serbia Broadband möjliggör för tittare i hela Serbien att följa Viasat Explorers program om extremsport, resor, äventyr och natur samt Viasat History:s breda utbud av historiska dokumentärer samt dess drama- och miniserier baserade på historiska händelser. Viasat tillkännagav i förra veckan att de två kanalerna lanseras den 1 juni via satellit och kabel i Tjeckien och Slovakien. Viasats kanaler TV1000, Viasat Explorer, Viasat History och Viasat Sport hade vid slutet av mars 2005 mer än 7,9 miljoner abonnenter i Central- och Östeuropa och fick 1,5 miljoner nya abonnenter enbart under det första kvartalet 2005. Viasat har avtal med 1.300 kabeloperatörer i regionen. ”Som Serbiens största kabeloperatör är vi fast beslutna att erbjuda våra kunder högkvalitativa program från den lokala så väl som den internationella marknaden. Viasats är känt för att leverera TV-kanaler som är omtyckta av många tittare. För att förbättra vårt erbjudande till kunder ytterligare har Serbia Broadband samarbetat med Viasat för att kunna erbjuda internationella program med textöversättning till serbiska”, kommenterar Dragan Solak, VD för Serbia Broadband. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Viasat fortsätter att öka sin penetration i Central- och Östeuropa vecka efter vecka, vilket återspeglar efterfrågan på högkvalitativa dokumentärer från TV-bolag och tittare. Betal-TV-marknaden utvecklas snabbt och Viasats populära utbud har gjort att vi har kunnat etablera en stark marknadsposition i regionen.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf