September 1, 2004

VIASAT KRYPTERAR SÄNDNINGARNA I DET DIGITALA MARKNÄTET OCH ERBJUDER GRATIS PARABOL-INSTALLATION Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att bolaget krypterar sändningarna av sina TV-kanaler i det digitala marknätet ('DTT') i Sverige med omedelbar verkan. TV-tittare med digital markbox kommer även fortsättningsvis att ha möjligheten att se TV3, ZTV och TV8 utan att betala en månadsavgift. Istället behöver tittarna köpa ett kort från Boxer, operatören som sköter den marksända betal-TV-verksamheten. Nuvarande betal-TV-abonnenter hos Boxer påverkas inte av krypteringen. Krypteringen följer av en konkurrents beslut att erbjuda Viasats okodade sändningar av TV3, ZTV och TV8 i sitt egna paket, utan att ha sökt eller slutit avtal med Viasat. Abonnenter hos konkurrenten kan således nu inte se Viasats TV-kanaler. TV-tittare med en box för digitala marksändningar utan kortmöjligheter erbjuds möjligheten att abonnera på Viasats betal-TV-kanaler på ett enkelt och billigt sätt. Viasat erbjuder en gratis parabol, gratis digitalbox och gratis installation till alla nya kunder som väljer att abonnera på Viasats premiumpaket Viasat Guld. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: "Vårt nya erbjudande till TV-tittarna är det bästa erbjudandet någonsin - en komplett installation utan kostnad när man väljer att beställa marknadens ledande underhållningskanaler från Viasat med program från ledande programleverantörer i Skandinavien och övriga världen. "Vi har blivit tvingade till att kryptera sändningarna i det digitala marknätet, men vi har ändå lyckats göra det på ett sådant sätt att TV-tittare som idag ser våra kanaler via det digitala marknätet kan fortsätta att göra det utan att behöva betala en månatlig abonnemangskostnad." För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB är ett internationellt medieföretag med verksamheter i mer än 30 länder. Den huvudsakliga verksamheten är fri- och betal-TV i Skandinavien, Baltikum, Ungern och ryssland. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Norden och Baltikum, och har fri-TV-verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa och är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/01/20040901BIT20160/wkr0010.pdf

wkr0010.pdf