Viasat-kanalerna i sverige spränger miljardvallen

October 24, 2000

VIASAT-KANALERNA I SVERIGE SPRÄNGER MILJARDVALLEN Viasat Broadcastings fri-TV-kanaler i Sverige har denna vecka passerat en miljard i försäljning för år 2000. Det är mer än vad svenska TV3, samt ZTV och TV8 sålde reklam för under hela fjolåret. Miljardförsäljningen för 2000 uppnåddes under veckorna 1-42. Det motsvarar en ökning med 24 procent jämfört med motsvarande period förra året. Även i ett längre perspektiv har Viasat-kanalerna haft en stark tillväxt. För första halvåret 2000 ökade Viasat reklamintäkterna för de egna svenska kanalerna med 54 procent jämfört med första halvåret 1998. TV- reklammarknadens tillväxt under samma period var 26 procent, enligt IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik. Viasat-kanalerna i Sverige har därmed ökat mer än dubbelt så mycket som marknaden i genomsnitt på två år. - Vi är självklart mycket nöjda med intäktsökningen. Vi har lyckats med vår satsning på att bredda tittandet samtidigt som vi har ett starkt grepp om de yngre tittarna. Vi är idag ett starkt alternativ till den terrestriella kommersiella kanalen, säger Petter Nylander, chef för fri-TV inom Viasat Broadcasting som är ett affärsområde inom Modern Times Group MTG AB. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue,net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG, 08-562 000 50 eller Petter Nylander, chef för fri-TV inom Viasat Broadcasting, 08-562 023 00. Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT01400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/24/20001024BIT01400/bit0002.pdf

bit0001.doc
Visa mer filer