VIASAT FÖRVÄRVAR EXKLUSIVA SPORTRÄTTIGHETER

March 25, 2004
16.35 CET

VIASAT FÖRVÄRVAR EXKLUSIVA SPORTRÄTTIGHETER Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Viasat Broadcasting har förvärvat de exklusiva sändningsrättigheterna, för reklam- och betal-TV, till den engelska FA-Cupen i fotboll och det engelska fotbollslandslagets hemmamatcher för de kommande fyra åren. Viasat har även förvärvat rättigheterna till det svenska fotbollslandslagets bortamatcher i kvalet till fotbolls VM 2006, med undantag för matchen mot Malta. Tillsammans med de sedan tidigare förvärvade hemmamatcherna har Viasat en mycket omfattande bevakning av det svenska landslagets kvalmatcher inför fotbolls-VM i Tyskland 2006. Sändningsrättigheterna för FA-Cupen gäller för de kommande fyra säsongerna och avser Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island, medan rättigheterna för det engelska landslagets hemmamatcher avser de skandinaviska länderna fram till sommaren 2008. Rättigheterna inkluderar även Community Shield, säsongsstarten på den engelska fotbollen där vinnaren av Premier League möter vinnaren i FA-Cupen, den engelska ligacupen samt den engelska fotbollens division 1 för de kommande två säsongerna. De exklusiva sändningsrättigheterna för svenska fotbollslandslagets bortamatcher avser VM-kvalmatcherna mot Kroatien, Bulgarien, Island och Ungern. Viasat meddelade nyligen att bolaget har förvärvat höjdpunkterna från Allsvenskan i fotboll som kommer att sändas i det nya fotbollsprogrammet ´Avspark´. Viasat är med alla nya fotbollsrättigheter det självklara valet för Skandinaviens fotbollsfans. Viasats omfattande bevakning sänds på TV3 i Sverige, Danmark och Norge, TV3+ i Danmark samt på Viasats Sport. Viasat lanserade nyligen tre nya sportkanaler; Viasat Sport 1, 2 och 3. Viasats programutbud inkluderar World Cup och VM i ishockey, UEFA Champions League, NFL och World Cup i handboll. Viasat äger även rättigheterna för Wimbledon i tennis samt rättigheterna för några av de mest prestigefyllda golftävlingarna på golftouren, inklusive Ryder Cup, US Open och British Open. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, säger i en kommentar: "Vi har ett tydligt mandat att investera i programutbudet för att öka tittartidsandelen för TV3 och TV3+, och för att ytterligare öka antalet betal-TV abonnenter. Med vår omfattande portfölj av sporträttigheter har Viasat det mest attraktiva erbjudandet på marknaden." För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Henrik Persson, Investor Relations tel +44 (0) 7747 822 406 Modern Times Group MTG AB är ett ledande vertikalt integrerat medieföretag med verksamheter inom Broadcasting, TV-produktion, publishing samt övrig mediaverksamhet i över 30 länder. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Norden och Baltikum, och har fri-TV-verksamheter i Ryssland och Ungern. MTG driver även det största kommersiella radionätverket i norra Europa, är global marknadsledare inom textning- och dubbningsverksamhet, samt är ett ledande företag inom produktion av reality-TV. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/25/20040325BIT21250/wkr0006.pdf

wkr0006.pdf