VIASAT FÖRLÄNGER SÄNDNINGSRÄTTIGHETERNA TILL UEFA CHAMPIONS LEAGUE

May 3, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att bolaget har förlängt de exklusiva rättigheterna för direktsändning av UEFA Champions League för Sverige, Norge och Danmark till slutet av säsongen 2008 / 2009. Samtliga matcher från Champions League kommer att sändas på Viasats fri- och betal-TV-kanaler via Viasats satellit-TV-plattform och på så sätt till fullo utnyttja kanalernas unika penetration i Skandinavien. Viasat ägde sedan tidigare rättigheterna för Champions League fram till och med säsongen 2005 / 2006.

Abonnenter till Viasats digitala premiumpaket har möjligheten att se varje säsongs samtliga 125 matcher via direktsändning. Matcherna sänds på TV3, ZTV, TV3+ och Viasats sportkanaler. Viasats sändningar innehåller även reportage om spelarna, intervjuer samt interaktiva möjligheter. Sändningarna av årets säsong har visats sig vara oerhört populära bland tittarna. Returmötet i de båda semifinalerna mellan Chelsea och Liverpool samt mellan AC Milan och PSV Eindhoven direktsänds ikväll och imorgon och finalen direktsänds den 25 maj från Istanbul. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar; ”Viasat är det självklara valet när det handlar om sportsändningar. Vi har ett långt och framgångsrikt samarbete med UEFA och dess agent T.E.A.M. Matcherna från Champions League har alltid varit framgångsrika bland våra tittare i de olika länderna. Utökandet av vårt sporterbjudande till fyra Viasat sportkanaler, där den nya sportkanalen Viasat Sport 24 ingår, med vilken man kan titta på upp till fyra matcher samtidigt, gör att vi kan erbjuda våra kunder omfattande högkvalitativa sändningar med matchanalyser och kommentarer. Turneringen för samman världens bästa fotbollsspelare och är Europas främsta turnering där de allra bästa slåss om en av världens mest åtråvärda pokaler.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf