VIASAT BROADCASTING LANSERAR NY FILMKANAL I RYSSLAND

August 26, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag lanseringen av en ny TV-kanal – TV1000 Russian Kino. Den nya premiumkanalen kommer från den 1 oktober 2005 att finnas tillgänglig för Viasats premiumabonnenter i Baltikum samt för abonnenter till tredjeparts kabeloperatörer i Ryssland, Ukraina och i CIS-länderna.

TV1000 Russian Kino förser tittarna med ryska originalfilmer, från klassiska titlar till nyare, storsäljande filmer. Kanalen sänder 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Viasats försäljning av TV-kanaler i Central- & Östeuropa attraherade vid juni månads utgång fler än 9,2 miljoner abonnenter och filmkanalen TV1000 Russian Kino är den femte i raden av kanaler som Viasat erbjuder i regionen. De fyra nuvarande kanalerna är TV1000 East, Viasat Explorer, Viasat History och Viasat Sport. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Lanseringen av en betal-TV-kanal för den rysktalande befolkningen i våra marknader i Central- och Östeuropa är naturlig givet vår expansion inom dessa marknader samt den framgång vi upplevt med våra tidigare kanaler. Det är även ett resultat av tittarnas efterfrågan på lokalproducerad underhållning. Kombinationen av högkvalitativt ryskproducerat premiuminnehåll och vår effektivitet i att paketera och marknadsföra kanaler i Central- & Östeuropa förbättrar de idag existerande betal-TV-erbjudanden och förväntas öka penetrationen för Viasats kanaler ytterligare.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 19 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf