VIASAT ADDERAR FYRA TV-KANALER TILL BETAL-TV UTBUD

June 30, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att bolaget adderar fyra nya TV-kanaler till sitt premiumutbud för betal-TV i Norden och Baltikum, utan extra kostnad för abonnenterna. Viasat Broadcasting har slutit avtal med E!Entertainment Television, Disney och Turner för att inkludera de nya kanalerna E! Entertainment Television, Toon Disney, Cartoon Network och TCM i sitt premiumutbud. MTG tillkännagav idag även att man har förlängt avtalet för CNN International för distribution av kanalen i ytterligare tre år.

E! Entertainment Television lanseras på plattformen den 1 augusti 2005 och ger tittarna avslöjande reportage om Hollywoods mest omtalade celebriteter och underhållningsindustrin, 24 timmar per dag, sju dagar i veckan. Turners TV-kanal Cartoon Network sänder tecknade serier med välkända figurer som Scooby-Doo och Tom och Jerry. TCM (Turner Classic Movies) har ett omfattande utbud av gamla storfilmer från år 1920 till 1990. Kanalerna finns tillgängliga för Viasats kunder med start den 23 september 2005. Barnkanalen Toon Disney lanseras 1 augusti 2005 och blandar klassiska tecknade serier som Kalle Anka och Musse Pigg med mer moderna varianter såsom Lilo & Stitch och Hercules. Viasat har säkrat rättigheterna för dessa kanaler i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen och kanalerna kommer att finnas tillgängliga för Viasats Guld- och Silver-abonnenter i Norden. I Norge är CNN även fortsättningsvis tillgängligt för Bas-abonnenter. Viasat distribuerar kanalerna via satellit och bredbands-TV. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Tillägget av dessa fyra nya kanaler är i linje med vår strävan att förse tittarna med den bästa underhållningen som marknaden har att erbjuda. De nya kanalerna stärker vårt utbud av barnunderhållning, klassiska filmer samt ren och skär underhållning i vårt betal-TV utbud samtidigt som CNN fortsätter att utgöra en högkvalitativ källa för nyheter och information för Viasats kunder. Allt detta erbjuds utan extra kostnad för våra abonnenter och kanalerna görs tillgängliga via flera distributionsplattformar, vilket visar på vårt arbete med att erbjuda största möjliga valmöjlighet för våra tittare, både i form av innehåll och tillgänglighet.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 19 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf