Utnämning till MTGs verkställande ledning

May 23, 2014
Den internationella underhållningskoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har tillsatt Anders Jensen som Executive Vice President för koncernens skandinaviska Fri-TV- och radioverksamheter. Han tillträder den 1 augusti. Rollen är ny, och rapporterar direkt till MTGs VD och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann. Rollen har det övergripande ansvaret för utvecklingen av koncernens skandinaviska reklamfinansierade TV- och radioverksamheter. VD:arna i varje land kommer att rapportera till Anders, som kommer att ingå i MTGs ledningsgrupp, som för närvarande består av 10 personer.

Anders är svensk medborgare och har omfattande ledningserfarenhet från några av Europas ledande telekom-, handels- och konsumentvaruföretag. Han har tills nyligen varit Senior Executive Vice President för det danska börsnoterade telekommunikationsföretaget TDC Group. Där ansvarade han för konsumentavdelningen, som står för mer än 50 procent av intäkterna. Han var även Chief Marketing Officer. Innan TDC var Anders VD för Telenor i Ungern, landets näst största mobiloperatör, VD på Grameenphone, det ledande telekombolaget i Bangladesh som börsnoterades 2009, och Chief Marketing Officer för Vodafone/Telenor i Sverige.

MTGs skandinaviska fri-TV- och radioverksamheter består av ledande kanaler och stationer i Sverige (TV3, TV6, TV10, TV8, Rix FM, Bandit Rock, Lugna Favoriter), Danmark (TV3, TV3+, TV3 PULS, TV3 SPORT 1 & 2) och Norge (TV3, Viasat4, TV6, P4, P5).

Jørgen Madsen Lindemann, MTGs VD och koncernchef, kommenterade: "Anders är ett fantastiskt tillskott till MTGs team och kommer att ansvara för ett av våra största affärsområden. Hans kunskap både som ledare och inom strategisk utveckling, kombinerat med hans erfarenhet av att driva storskaliga och snabbfotade verksamheter kommer utgöra en tydlig konkurrensfördel för oss framöver. Han förstår distributionsbranschen, och har etablerade nätverk inom den, samt stor erfarenhet av att bygga framgångsrika konsumentvarumärken. Vi har starka lokala ledningsteam, och de kommer att arbeta tätt med Anders för att fortsätta öka takten i utvecklingen av våra TV-verksamheter.

Anders Jensen kommenterade: ”MTG är ett fantastiskt företag och driver en marknadsledande underhållningsverksamhet på fyra kontinenter, så detta blir ett spännande steg för mig. Videotittande ökar och TV fortsätter vara annonsörernas val när det gäller att nå stor publik i attraktiva målgrupper. Samtidigt är radio ett perfekt komplement till TV när det gäller räckvidd på dagen – både online och offline, såväl ute som i hemmet. Dessutom är MTGs skandinaviska fri-TV-kanaler också väletablerade som en viktig del av bredbansoperatörernas innehållsutbud. Jag ser fram emot att arbeta med MTGs motiverade och talangfulla medarbetare och att bidra till koncernens fortsatta framgångar.”

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Investerare och analytiker

Tel:                               + 46 (0) 73699 27 14E-post:                         investor.relations@mtg.se

MediaTel:                               + 46 (0) 73699 27 09E-post:                         press@mtg.se

Modern Times Group (MTG) är en internationell underhållningskoncern vars verksamheter sträcker sig över fyra kontinenter och omfattar fri-TV, betal-TV och produktionsbolag. MTGs Viasat Broadcasting driver fri-TV- och betal-TV-kanaler som görs tillgängliga på Viasats egna satellit-TV-plattformar och på tredjeparts nätverk, och distribuerar också TV-innehåll över internet. MTG är även den största aktieägaren i CTC Media, som är Rysslands ledande oberoende TV-bolag.

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 14,1 miljarder kronor under 2013. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 maj 2014 klockan 08.00 CET.