TVÅ VIASAT-KANALER LANSERAS I TJECKIEN OCH SLOVAKIEN

April 25, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att betal-TV-kanalerna Viasat History och Viasat Explorer lanseras i ytterligare två Östeuropeiska länder – Tjeckien och Slovakien. Viasats erbjuder i och med lanseringen sina TV-kanaler för tittare i totalt 17 länder, varav 13 är länder i Central- och Östeuropa.

De båda kanalerna är, med start den 1 juni, tillgängliga för digitala satellit-TV-abonnenter hos UPC (UPC Direct) samt via tredjeparts kabelnätverk. Viasat Explorer och Viasat History inkluderades i PLUS-paketet från UPC (digital satellit) under innevarande månad, där de sedan tidigare finns tillgängliga via lokala kabelnätverk. UPC Direct har sammanlagt fler än 200.000 abonnenter i de tre länderna. Viasat Explorer är en dokumentärkanal som sänder program om extremsport, resor, äventyr, natur och kriminalitet. Viasat History presenterar ett brett utbud med kulturella, historiska och samhällsvetenskapliga program samt drama- och miniserier baserade på historiska händelser. Viasats östeuropeiska verksamhet för försäljning av TV-kanaler lanserades under 2003 och ökade med 1,5 miljoner abonnenter bara under det första kvartalet 2005. Verksamheten består av TV-kanalerna Viasat History, Viasat Explorer, Viasat Sport och TV1000 East. Vid det första kvartalets utgång hade kanalerna totalt 7,9 miljoner abonnenter, vilket motsvarar en ökning med 5,5 miljoner abonnenter under de senaste tolv månaderna. TV1000 lanserades framgångsrikt i Ryssland, Baltikum, Moldavien och Vitryssland under 2003. Viasat Explorer lanserades i dessa länder samt i Ukraina, Ungern, Polen, Rumänien och Bulgarien vid slutet av 2003. Viasat History lanserades i samtliga av ovannämnda länder i maj 2004. De tre kanalerna distribueras för närvarande via cirka 1.300 nationella och lokala kabelnätverk i regionen. Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Försäljningen av våra TV-kanaler i Östeuropa har vuxit enormt och vi har redan uppnått en hög penetration i regionen. Viasat fortsätter att expandera genom vår framgångsrika förmåga att exportera populära TV-kanaler till nya, snabbväxande regioner.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 60 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf