TV6 blir betal-tv-kanal och lanserar två nya format, "TV6 Action World" och "TV6 Nature World"

December 18, 1997
12.00 CET

TV6 BLIR BETAL-TV-KANAL OCH LANSERAR TVÅ NYA FORMAT, "TV6 ACTION WORLD" OCH "TV6 NATURE WORLD" Modern Times Group tillkännager idag en förbättrad paketering av TV- kanalen TV6. Från och med den andra februari kommer TV6 att handskas av MTGs dotterbolag ViaSat, Skandinaviens ledande satellit-TV-distributör. Samtidigt lanseras två nya block i TV6: "TV6 Action World" och "TV6 Nature World". TV6 Action World inriktar sig i huvudsak mot en manlig publik med bra actionfilmer och actionserier varje kväll, som "Fair Game" och "Conquest of Paradise". Dessutom visas sportevenemang med internationell och nationell boxning, fotboll, och golf. TV6 Nature World kommer att visa högkvalitativa dokumentärer med inriktning mot skandinavisk natur, friluftsliv och äventyr. - Under de senaste åren har vi med TV6 lyckats skapa ett av de starkaste varumärkena på den skandinaviska TV-marknaden. I den föränderliga TV- branschen kan vi nu dra nytta av våra investeringar och tillföra ytterligare starka programformat till ViaSat, säger Pelle Törnberg, MTGs VD, i en kommentar. På en framtida TV-marknad tror vi att TV6 passar bäst som en betalkanal, tack vare ViaSats starka abonnentutveckling och en ökande efterfrågan på tematiska kanaler i Norden. Det finns även betydande synergier att vinna med våra andra betal-TV-kanaler, vilket gör att vi kan hålla nere kostnaderna och förbättra MTGs resultat. - Vi är glada att kunna ta över TV6 och de två nya blocken som ett tillskott till ViaSats andra starka kanaler, säger Hans-Holger Albrecht, VD för MTGs betal-TV-division. Genom att optimera TV6 programkoncept kan vi öka värdet för tittarna utan att ge upp kanalens grundidé. Vi kommer att texta programmen på fyra språk, svenska, danska, norska och finska, och därmed öka ViaSats geografiska marknad. Jag är säker på att TV6 kommer att lyckas på marknaden med detta koncept. En stor fördel är att vi kan bygga dessa tematiska kanaler med ett lokalt perspektiv och innehåll. Det här konceptet har visat sig vara lyckosamt, och kommer att vara ledstjärnan för ViaSats programpaket i framtiden. TV6 med sina actionprogram och naturfilmer kommer att öka mångfalden i ViaSats programpaket och gör paketen ännu mer attraktiva. TV6 är sedan den första november en betal-TV-kanal på små kabelnät, så kallade SMATV. 78 % (175.000) av de hushåll som tidigare hade TV6 gratis har hittills tecknat betal-TV-abonnemang med TV-kanalen. ViaSat distribuerar ett stort antal kanaler och paket, bl a TV3, ViaSat Guld (som alla TV1000-abonnenter erhöll från den 15 september och innehåller TV6, ZTV, Sci-Fi Channel, VH-1, Nickelodeon, 3+, Travel, Playboy TV, European Business News, The History Channel, TV1000 och TV1000 Cinema) och CTV-paketet (BBC Prime, CNN International, Discovery Channel, MTV Television, EuroSport, TCC, Cartoon Network, TNT, Sky Entertainment och Sky News & National Geographic Channel). ViaSat har nu även lanserat ViaSatNET, en av de första Internettjänsterna till privatparabol i världen. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/23/20031223BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/23/20031223BIT00700/wkr0002.pdf

wkr0001.doc
Visa mer filer