TV1000 når en halv miljon abonnenter

August 30, 2001

TV1000 NÅR EN HALV MILJON ABONNENTER Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att dess kanaler TV1000 och TV1000 Cinema nu har över 500 000 abonnenter, vilket innebär en ökning med 23 procent sedan årsskiftet. TV1000 har flest antal abonnenter av samtliga betal-TV kanaler i Norden. TV1000, som lanserades 1991, sänds av MTGs Viasat Broadcasting. Kanalerna är en del av Viasat Guld-paketet i Viasats digitala satellit- TV utbud, vilket har störst antal digital-TV abonnenter i Norden. Viasat Broadcasting är den tredje största digital-TV operatören i Europa med över 486 000 betal-TV kunder i slutet av juni 2001. TV1000 är också tillgänglig via kabel-TV och SMA-TV i Norden. TV1000 och TV1000 Cinema erbjuder tittarna filmsuccéer och stora idrotts- och musikevenemang. Som en del av lanseringen av Viasats digital-TV utbud sänds av båda kanalerna tre gånger på en multiplexad plattform som gör det möjligt för varje tittare att se på ett TV-program när det bäst passar honom eller henne. Hans-Holger Albrecht, VD för MTG, säger: "Detta är en milstolpe för TV1000, som har blivit den ledande betal-TV kanalen i Norden. Både TV1000 och TV1000 Cinema är del av kärnan i vårt betal-TV utbud och sänds digitalt via satellit". "Vi var först av de europeiska TV-bolagen att stänga av de analoga sändningarna för våra betal-TV kanaler. Detta gjordes under maj 2001, efter att alla Viasats premiumkunder hade förts över från analogt till digitalt endast sex månader efter att arbetet med denna omställning hade påbörjats i oktober 2000." För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Affärskommunikationsansvarig tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00930/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/30/20010830BIT00930/bit0001.pdf

bit0001.doc