Tittar-rekord för tv3 i skandinavien

October 30, 2002

TITTAR-REKORD FÖR TV3 I SKANDINAVIEN Modern Times Group meddelade idag att den nya programtablån "Het Höst" som lanserades i september ökat tittarandelarna för TV3 i Skandinavien. Under hösten har TV3 i Sverige sänt nio av de tio mest sedda programmen i jämförelse med Kanal 5. I Sverige har flera TV3-program haft mycket stora framgångar. "Efterlyst" uppnådde i oktober 635,000 tittare vilket är det högsta tittandet under de 25 säsonger programmet sänts och motsvarar en rating på 10.4% i satellituniversum med en rating om 11.9% bland kvinor i åldersgruppen 15-34 år. "Insider" med Robert Aschberg uppnådde rekordsiffror med 635,000 tittare i oktober, vilket motsvarar en rating om 10.4% i satellitunivsersum med en rating om 13.1% bland kvinnor i åldersgruppen 15-34 år. Även "Cityakuten" uppnådde tittarrekord med 530,000 tittare i oktober, vilket motsvarar en rating om 8.7% i satellituniversum med en rating om 17.8% i målgruppen kvinnor 15-34 år. "Fame-Factory", som är ett nytt framgångsrikt reality format, fortsätter TV3s tradition att attrahera kvinnliga tittare med en rating om 14.4% bland kvinnor i åldersgruppen 15-34 år i satellituniversum under oktober. "Fame-Factory" produceras av MTG-ägda STRIX Televisison, som är en av världens ledande producenter inom reality-TV. Förra tisdagen sände TV3 i Norge ett sex timmar långt "Champions League Maraton" med i genomsnitt 245,000 tittare under kvällen, vilket motsvarar en kommersiell tittartidsandel om 33.5% bland personer över 12 år. Andra halvlek i matchen mellen Ajax och Rosenborg hade 630,000 tittare, vilket gjorde TV3 till den största kanalen i Norge med en tittartidsandel på 32.7%. TV3 i Skandinavien har exklusiva sändningsrättigheter för UEFA Champions League. TV3 Danmark visar forstsatta framgångar med "Expedition Robinsson", som nu sänds för femte säsongen. Programmet har under oktober satt tittarrekord med, som mest, 995 000 tittare och har inte bara varit det mest sedda under sändningsdagen, utan ofta haft dubbelt så många tittare som sin närmaste konkurrent.. Den genomsnittliga ratingen var 34.9% med en tittartidsandel på 71% i åldersgruppen 15-30 år. Även "Expedition Robinsson" produceras av STRIX Television. - "Tittarrekorden visar klart styrkan i höstens programtablå i TV3. Vår kommersiella tittartidsandel fortsätter att öka och programutbudet under resten av hösten är fortsatt mycket starkt, säger Hans-Holger Albrecht, VD och Koncernchef för MTG. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Investor Relations tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sex affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länderoch new media - text- TV, Everyday interaktiv TV, internet- och mobilportal), Radio (lokala och nationella nätverk i fem länder), Publishing (affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/30/20021030BIT01000/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/30/20021030BIT01000/wkr0002.pdf

wkr0001.doc