Tio radiokanaler lanseras på Viasats digitala tv-plattform

November 13, 2000

TIO RADIOKANALER LANSERAS PÅ VIASATS DIGITALA TV-PLATTFORM MTG Radio lanserar tio digitala radiokanaler som inledningsvis blir tillgängliga för alla som skaffar sig Viasats digitala TV-box. Förutom musikinnehållet från RIX FM och Power Hit Radio startas nya musikkanaler med allt från jazz och klassisk musik till olika genrer från de senaste decennierna. Med de tio digitala radiokanalerna kompletterar MTG Radio sina intäktsmöjligheter. Samtidigt utökas utbudet på Viasats digitala TV- plattform med förstklassigt innehåll till låg kostnad. Synergierna med existerande radioverksamhet inom Modern Times Group MTG AB är stora och kostnader för drift är små. Lanseringen sker i december och har alla de fördelar den digitala distributionen innebär; från bättre ljudkvalitet till enkel tillgänglighet. Radiokanalerna kommer att ingå i utbudet för hela marknaden för Viasats digital-TV-satsning, det vill säga Norden och Baltikum. Därav följer att det också handlar om renodlade musikkanaler. RIX FM är Sveriges största kommersiella radionätverk, Power Hit Radio är den populäraste kommersiella radiostationen i Stockholm. Musiken från dessa två kända varumärken får sällskap i det digitala radioutbudet av åtta tematiska kanaler; jazz och klassisk musik ingår, liksom olika genrer från 50-, 60-, 70- och 90-talen samt 2000-talets hits. Lanseringen av Viasats digitala TV-plattform pågår just nu i såväl Norden som Baltikum. Samtliga satellit-TV-hushåll som idag har Viasat Guld- utbudet får den nya digital-TV-boxen gratis. För öviga hushåll säljs färdiga paket med parabol, digital-TV-box samt 12 månaders abonnemang på premiumutbudet Viasat Guld. I praktiken innebär erbjudandet att såväl digital-TV-box som parabol ges bort gratis. I utbudet ingår en rad nya TV-kanaler, som BBC World, resekanalen Travel Deals Direct och tyska RTL. TV1000 och Cinema finns i så kallad Multiplex, filmerna börjar tre gånger per kväll. Med The Goal Show missar tittaren inga mål i Champions League. Dessutom finns en elektronisk TV-guide och en rad interaktiva tjänster inom ramen för Everyday.tv, med nyheter, väder med mera. Snart lanseras bland annat n e-post och chat. Genom Viasat Ticket kan storfilmer, sportevenemang och konserter beställas när tittaren själv vill. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue,net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef MTG, 08-562 000 50. Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/13/20001113BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/13/20001113BIT00810/bit0002.pdf

bit0001.doc