Thomas Schmidt - ny Chief Commercial Officer på ESL

April 2, 2019
MTG meddelar idag att Thomas Schmidt börjar som Chief Commercial Officer på ESL, världens största e-sportföretag, för att stödja bolaget att nå sina ambitiösa tillväxtplaner.

Innan Thomas började som företagsextern styrelseledamot i ESL i oktober 2018 var han ansvarig för de globala rättigheterna för UEFA Champions League och UEFA Europa League. I sin nya roll som Chief Commercial Officer kommer han att ansvara för att utveckla ESL:s globala försäljning och expandera såväl befintliga och nya varumärkespartners som intäktsströmmarna inom mediadistribution.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef för MTG: “Thomas erfarenhet av att utöka distributionen och marknadsföringen av UEFA Champions League kommer tillsammans med ESL-teamet att hjälpa den spirande e-sportindustrin att nå sin verkliga potential. Han är ett utmärkt tillskott till ESL-teamet och kommer att vara nyckeln till att driva fortsatt tillväxt för MTG:s världsledande e-sportverksamhet.”

Thomas Schmidt: “Under de senaste åren har e-sports popularitet ökat explosionsartat över hela världen. Den kommersiella utvecklingen av e-sport är dock fortfarande i sin linda och har just börjat hitta sin potential.

ESL är den globala tungviktaren inom e-sport, och är enligt min åsikt bäst positionerad för att driva sporten framåt och leda den kommersiella utvecklingen. Jag är glad att bli del av ESL:s energiska team av ambitiösa och begåvade människor."

E-sportindustrin väntas fortsätta växa kraftigt under de närmaste åren och uppnå 1,663 miljarder USD i intäkter år 2021. Det motsvarar en ökning med 85 procent jämfört med idag, enligt Newzoos uppdaterade marknadsrapport från september 2018. ESL kommer att fortsätta och stärka sitt globala ledarskap i branschen som det bästa varumärket för e-sport.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Om ESL

ESL är världens största esport-bolag. Sedan starten år 2000 har ESL format branschen med de mest populära videospelen genom online- och offline-tävlingar. Företaget opererar ledande varumärken inom internationella ligor och turneringar så som ESL One, Intel® Extreme Masters, ESL Pro League och andra area-event på toppnivå, samt ESL National Championships, amatörligor och matchningssystem, på det sättet skapar man den kortast möjliga banan från ”zero to hero”. Med kontor över hela världen leder ESL esporten framåt på en global skala. ESL är del av MTG, en ledande internationell digital underhållningsgrupp och ”home of esport and gaming entertainment”. www.about.eslgaming.com

OM MTG

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) MTG är ett strategisk operationellt- och investeringsbolag. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:

press@mtg.com

investors@mtg.com (eller David Boyd, Interim Head of Investor Relations; +46 73 699 29 99)

Ladda hem högupplösta bilder: Flickr

Följ oss på: mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

För att läsa MTGs integritetspolicyklicka här