"The Disney Channel" inkluderas i Viasats guldpaket

September 23, 2002

"THE DISNEY CHANNEL" INKLUDERAS I VIASATS GULDPAKET Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att företaget har ingått ett exklusivt avtal om att inkludera en ny nordisk Disney-kanal i Viasats DTH-paket. Genom detta kommer över 450.000 premiumabonnenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland att kunna se världens främsta familjeunderhållningskanal på Viasats digitala satellit-TV-plattform från 2003. Den nya Disney-kanalen kommer att erbjuda högkvalitativa och välkända filmer såsom "Tarzan", "Snövit", "Mulan" och "Skönheten och Odjuret", samt ett stort utbud av serier, långfilmer och lokala produktioner som främst riktar sig till barnfamiljer. Viasats Guldabonnenter har redan tillgång till 29 digitala TV-kanaler, av vilka 13 är Viasats egena kanaler och 16 är tredjepartskanaler. Till Viasats kanaler hör TV3, Nordens ledande kommersiella TV-kanal, och TV1000, Nordens ledande filmkanal. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, säger i en kommentar: "Vi har haft en lång och mycket framgångsrik relation med Disney. Den världskända Disney-kanalen ger våra tittare en unik möjlighet att se några av världens populäraste underhållningsprogram". MTG tillkännagav även att man förlängt det existerande exklusiva avtalet mellan Buena Vista International Television, distributör av Walt Disney Television International, och Viasat-kanalen TV1000 för sändning av Buena Vista International Television-program i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Viasats populära TV3, ZTV och 3+-kanaler i Skandinavien och Baltikum licensierar redan innehåll från Buena Vista International Television. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor Relations tel +44 (0) 207 321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sex affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länderoch new media - text- TV, Everyday interaktiv TV, internet- och mobilportal), Radio (lokala och nationella nätverk i fem länder), Publishing (affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00010/wkr0002.pdf

wkr0001.doc