Strix-produktioner nominerade till TV-priser i USA

July 27, 2000

STRIX-PRODUKTIONER NOMINERADE TILL TV-PRISER I USA Både "Baren" och "Ombytta roller" som Strix Television producerat för TV3 har nominerats till "Indy Crystal Globe Award". Utdelningen sker vid 2000 GAIT Television & Internet Festival i Los Angeles i september. Festivalen arrangeras av Global Association of Independent Television, GAIT som startats för att främja och stödja produktion av format för TV eller internet som sker fristående från de stora etablerade amerikanska produktionsbolagen. -Vi har just varit runt hos alla stora amerikanska TV-bolag och produktionsbolag och intresset för just "Baren", "Ombytta roller" samt för "24timmar" är stort. Det här visar att Strix kan skapa format som håller internationellt och därmed kan exporteras, säger Anna Bråkenhielm, VD för Strix. Både nominerade "Baren" och "Ombytta roller", liksom "24timmar" har sänts på TV3 det senaste året. -Med "Baren" var vi först i Sverige med en helt interaktiv dokusåpa och vi är enormt nöjda, med både antalet tittare på TV3 och besökare på Everyday.com. Nomineringarna visar att det här är en nyskapande satsning för TV och internet, säger Petter Nylander, VD för TV3 Sverige. "Baren" har nominerats i kategorin "Reality", det vill säga verklighetsbaserade program, "Ombytta roller" i kategorin nyheter och dokumentärer. "Baren" återkommer på TV3 i Sverige redan i höst och lanseras även på TV3 i Norge. Strix Television ingår i affärsområdet Modern Studios inom Modern Times Group MTG AB, tillsammans med bland annat Sonet Film, Nordic Artist och Modern Entertainment. -Hela affärsidén med Modern Studios är att skapa format och inneha rättigheter med potential att exportera, säger Kinna Bellander, affärsområdeschef Modern Studios. För ytterligare information, v g ring Kinna Bellander, affärsområdeschef Modern Studios, 08-556 064 20. Modern Times Group MTG AB är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolen MTG och på Nasdaq i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/27/20000727BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/27/20000727BIT00450/bit0002.pdf

bit0001.doc