Strix öppnar kontor i Danmark

April 1, 1998

STRIX ÖPPNAR KONTOR I DANMARK Strix Television öppnar kontor i Köpenhamn för att producera Expedition Robinson för danska TV3. Produktionen leds lokalt i Danmark av Mouns Overgaard som har ett förflutet från dansk spelfilm genom bland annat Bille Augusts filmer, samt av Erik Johansson tidigare producent på MTV. Strix var först världen med att satsa på programformatet Expedition Robinson när företaget för två år sedan köpte de nordiska rättigheterna till programidén från det engelska produktionsbolaget Planet 24. Tittarsuccé exporteras till Danmark Robinson gick i Sverige från att vara det av media mest kritiserade enskilda TV-programmet någonsin till en enorm tittarsuccé för Sveriges Television med 2,5 miljoner tittare. Bingolotto fick se sig besegrat i slaget om tittarna för första gången i programmets historia. Nu har TV3 i Danmark beslutat att köpa programmet från Strix. Produktionen leds lokalt och Strix har därför öppnat ett kontor i Köpenhamn. Egen ö för danskarna Den danska produktionen för TV3 kommer att spelas in parallellt med den svenska för Sveriges Television. De danska tävlingsdeltagarna kommer att bo på en ö och de svenska på en annan. Inspelningarna börjar den 15 juni och pågår i närmare två månader. - Några få nyckelfunktioner är gemensamma, till exempel är regissören Mikael Hylin kreativt huvudansvarig för båda produktionerna. Men annars är det två helt olika produktioner vi gör, säger Anna Bråkenhielm, VD Strix Television. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/29/20031229BIT00640/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/29/20031229BIT00640/wkr0002.pdf

wkr0001.doc