SONETS FILM ’SÅ SOM I HIMMELEN’ OSCARSNOMINERAD

January 25, 2005
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Sonet Films produktion Så Som i Himmelen har nominerats till en Oscar i kategorin årets utländska film. Den svenska succéproduktionen regisserades av Kay Pollak och är en av totalt fem filmer som nominerats till priset för årets utländska film. Filmen har snart haft 1.3 miljoner besökare sedan premiären i september 2004.

Peter Possne, Sonets VD, säger i en kommentar: ”Detta är fantastiska nyheter för Sonet. Så Som i Himmelen har varit en enorm succé på biografer runt om i landet och en Oscarsnominering är varje filmmakares högsta önskan.” Hans-Holger Albrecht, MTGs VD och koncernchef, säger i en kommentar: ”Nomineringen är en belöning för Sonets hårda arbete och den stora framgång som filmen har skördat. Den reflekterar även MTGs engagemang i att producera och distribuera underhållning av absolut högsta kvalitet och andra exempel på detta är exempelvis Brombergs Förlags bokutgivning av Nobelpristagare i litteratur såsom JM Coetzee, Octavio Paz, Czeslaw Milosz och Isaac Bashevis Singer.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största fri- och betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands fjärde största TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med fler än 50 egenproducerade och tredjeparts TV-kanaler till tittare i 15 länder i Europa och Viasat når över 50 miljoner tittare varje dag. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0010.pdf