Premiere- och Netholdchefer till MTG

March 26, 1998
12.00 CET

PREMIERE- OCH NETHOLDCHEFER TILL MTG - Programinköp, marknadsföring och försäljning samordnas ytterligare Ytterligare två internationellt välrenommerade TV-profiler har knutits till Modern Times Group, MTG. Florian A. Bollen, som närmast kommer från det tyska TV-företaget Premiere, blir chef för MTG Aquisition som samordnar programinköpen för 11 kanaler i sex länder. Jonathan Shier, med en bakgrund som VD för Central- och östeuropa inom Nethold, blir chef för TV3s samlade marknadsföring och försäljning. Båda placeras i London med uppgiften att ytterligare förstärka MTGs position genom att använda de skalfördelar tillgången till en mängd mediefönster i Norden och Baltikum ger. Genom att samordna programinköpen i det nyligen bildade MTG Aqusition kan kostnaderna för programinköp optimeras. På motsvarande sätt ger samordning av marknadsföring och försäljning inom TV3 möjlighet att erbjuda lösningar som är mycket gynnsamma för kunderna och unika på marknaden. - En ökad samordning och utnyttjande av vår starka position på marknaden ger oss fördelar som ingen annan aktör i denna region har, säger VD Pelle Törnberg. Florian A. Bollen var tidigare vice VD på tyska TV-företaget CLT-UFA International där han var ansvarig för internationella inköp och samproduktioner. Närmast kommer han från tyska Premiere där han var chef för avdelningen för feature-program, vilket innebar ansvar för inköp av betal-TV och Pay-Per-View-rättigheter. På MTG blir Bollen Vice President och chef för MTG Aqusition. Jonathan Shier är en av de mest erfarna personerna inom den europeiska mediaindustrin. Han arbetade tidigare som försäljnings- och marknadsdirektör på Thames Television, som då var det största TV-bolaget i Storbritannien. Han var även vice verkställande direktör för bolaget. Dessförinnan var han försäljnings- och marknadsdirektör på Scottish Television. Närmast kommer Shier från en tjänst som VD för Nethold i Central- och östeuropa inom satellit, kabel- och betal-TV. Jonathan Shier har utsetts till ny marknads- och försäljningsdirektör för TV3. - Rekryteringen av Bollen och Shier är ytterligare ett steg mot en ökad internationalisering av MTG. Dessa två är både erfarna och respekterade i den internationella TV-industrin och de har mycket att tillföra MTG, säger VD Pelle Törnberg. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt som ADR på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/29/20031229BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/29/20031229BIT00510/wkr0002.pdf

wkr0001.doc
Visa mer filer