Power Hit Radio ökar räckvidden mest och blir stockholms tredje största reklamradiostation

October 26, 1998

POWER HIT RADIO ÖKAR RÄCKVIDDEN MEST OCH BLIR STOCKHOLMS TREDJE STÖRSTA REKLAMRADIOSTATION. RIX gick om NRJ i kvartslyssnande POWER Hit Radio ökade räckvidden mest av alla kommersiella radiostationer räknat i antal lyssnare i den senaste RUAB mätningen (98:4, P4-område). Dygnsräckvidden måndag-söndag ökade med 19 000 i Stockholm och 16 000 i Göteborg. POWER Hit Radio i Stockholm gick därmed om MIX Megapol i räckvidd och placerar sig som tredje största reklamradiostation i huvudstaden. Även veckolyssnandet och kvartslyssnandet ökade för båda stationerna. - Det känns bra att uppgången i den förra mätningen fortsätter och tendenserna pekar fortsatt uppåt. Vi tror också att "THE POWER MORNING SHOW" med ROB'nRAZ kommer att bidra till ytterligare framgång, säger Niklas Ehring, programchef på POWER Hit radio. RIX Sveriges Puls, den andra av MTG:s radiokanaler, ökade starkt i senaste RUAB-mätningen (98:4) och gick om NRJ i kvartslyssnande. Kanalen har därmed högst kvartslyssnande bland de kommersiella nätverken i landet; 107 000 lyssnare per genomsnittlig kvart (måndag till fredag, dag) vilket är en ökning med 8 procent jämfört med föregående period. Dagsräckvidden ökade med 7 proc till 599 000 (måndag -fredag.) RIX ökade också den kommersiella lyssnartidsandelen bland nätverken och har därmed störst andel, 22,6 proc. Kanalen har fortfarande högst veckolyssnande bland de kommersiella nätverken med 2 177 000 lyssnare per vecka. Även i P4-områdena Stockholm, Göteborg och Malmö ökade RIX veckolyssnande samt dagslyssnandet måndag-fredag. RIX är den station i Stockholm som ökade räckvidden mest procentuellt sett i denna mätning: + 42 proc måndag till fredag. En bidragande faktor bakom ökningen är framgångarna med RIX MorronZoo som startade i slutet av april. Enligt den senaste RUAB-mätningen är RIX MorronZoo Sveriges största kommersiella morgonshow. Den senaste Ruabmätningen visar att Rix MorronZoo har högst räckvidd och kvartslyssnande bland de kommersiella nätverken mellan kl 06.00-09.00 på morgonen. - Formatjusteringen under våren har visat effekt i denna mätning. Vi sitter med en stark produkt och denna mätning är ett kvitto på att den också fungerar bland lyssnarna. Tendenser bland våra lyssnare pekar dessutom på en fortsatt ökning, säger Anders Nilsson, VD för MTG Radio. För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post info@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG Affärskommunikationsansvarig tel +46 (0) 8 562 000 50 tel +44 (0) 20 7321 5010 Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri- och betal-TV kanaler i nio länder), Radio (sju nätverk i fem länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal, Internet-portal, mobilportal och text-TV), Publishing (Affärsnyheter och informationstjänster), Modern Interactive (homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (symbolerna MTGA och MTGB), samt på Nasdaq-börsen i New York (symbolen MTGNY). MODERN TIMES GROUP MTG AB Skeppsbron 18, Box 2094, SE-103 13 Stockholm, Sweden Tel. +46 8 562 000 50 Fax. +46 8 20 50 74 (Publ) Registration No. 556309-9158 www.mtg.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/30/20031230BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/30/20031230BIT00430/wkr0002.pdf

wkr0001.doc