Pin24 - direktförsäljning via tv når 6 miljoner hushåll

February 13, 2001

PIN24 ? DIREKTFÖRSÄLJNING VIA TV NÅR 6 MILJONER HUSHÅLL PIN24, dygnet runt-kanalen för direktförsäljning via TVn, har blivit tillgänglig för ytterligare en miljon hushåll sedan årsskiftet. Kanalen, som ägs av Modern Times Group MTG AB, kan därmed tas emot i sex miljoner TV-hem. PIN24 distribueras sedan tidigare genom de digitala TV-plattformarna hos brittiska Sky Digital och MTGs egna Viasat. Ett avtal han nu tecknats med Tele Danmarks kabel-TV-bolag. Eftersom PIN24 är tillgängligt i det stora utbudet av kanaler på de digitala plattformarna, kan inom kort interaktivitet erbjudas. Annonsörerna ger då tittarna möjlighet att göra köpet direkt via TVn. Vi är ledande både vad gäller tillväxt och utveckling inom direktförsäljning via TV i Europa genom att göra denna nya plattform för e- handel så brett tillgänglig, säger David Brodess, VD för TV-Shop Europe som driver PIN24. Under vårt första år har vi haft program från många olika sektorer, både från traditionella direktförsäljnings-företag och från nya aktörer inom denna industri. När vi nu utökar de interaktiva funktionerna på kanalen ser vi möjligheter att utveckla en plattform för försäljning och marknadsföring inom ett flertal områden, som resor, telekommunikation, underhållning, hälsa och personlig utveckling. PIN24 lanserades i början av år 2000 på Sky Televisions digitala TV- plattform i Storbritannien. PIN24 blev tillgänglig för parabolhushåll i Norden och Baltikum när MTGs affärsområde Viasat Broadcasting lanserade sin digitala plattform i regionen. Det senaste avtalet med Tele Danmark gör att kanalen också blir tillgänglig för både analoga och digitala kabel- TV-hushåll i Danmark. PIN24 är TV-Shops digitala format, och en utveckling av den direktförsäljnings-verksamhet som finns inom affärsområdet Modern Interactive. TV-Shop lanserades 1989 och är Europas ledande företag för direktförsäljning via TV. För ytterligare information, besök www.mtg.se, skicka e-post till info@sharedvalue.net eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG, 08-562 000 50 eller Bert Willborg, informationsansvarig MTG, 070-727 70 22. Modern Times Group MTG AB består av sju affärsområden: Viasat Broadcasting (fri-TV och betal-TV som omfattar 18 TV-kanaler i 8 länder), Radio (7 nätverk i 5 länder), New Media (Everyday som interaktiv TV-portal och Internet-portal, text-TV), Publishing (daglig finanstidning, övrig finansiell information, magasin och böcker), Modern Interactive (traditionell homeshopping, e-handel och logistik), SDI Media (textning och dubbning) samt Modern Studios (innehållsproduktion och rättighetsbibliotek). MTGs A- och B-aktier är noterade på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB, samt på Nasdaq-börsen i New York under symbolen MTGNY. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01330/bit0001.pdf

bit0001.doc