Nya utnämningar till CTC Medias styrelse

september 26 2014

Den internationella underhållningskoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännager idag att MTGs VD och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann har valts till att dela ordförandeposten i CTC Media Inc., och att MTGs finanschef Mathias Hermansson åter ingår i CTC Medias styrelse som ledamot. Lorenzo Grabau, som är ledamot i MTGs styrelse, avgår som styrelseledamot och delad ordförande i CTC Medias styrelse.

MTG har rätt att utse tre styrelseledamöter i CTC Medias styrelse, och har rätt att utse en av dessa till att dela ordförandeposten. Den tredje av MTG utsedda ledamoten i CTCs styrelse är Irina Gofman, MTGs chef för verksamheten i Ryssland, CIS och Betal-TV Tillväxtmarknader.

Lorenzo Grabau, som är VD för Investment AB Kinnevik, MTGs grundare och största aktieägare, avgår från CTC Medias styrelse för att fokusera sin tid helt på Kinnevik och dess portfölj av noterade och onoterade innehav.

Mathias Hermansson, som var tidigare var ledamot i CTC Medias styrelse från december 2009 till april 2013, är ansvarig för MTGs finansiella styrning, samt strategi-, corporate finance- och juridiska verksamhet.