NYA LEDNINGSUTNÄMNINGAR

June 7, 2006
Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB, tillkännagav idag att Hanna Renlund har utnämnts till verkställande direktör för MTG New Media. Samtidigt tillkännagav MTG utnämningen av Anna Eckerse Svensson som ny operativ chef för MTG Radio och Caroline Karlsson som ny verkställande direktör för ZTV.

MTG New Media skapades för ett år sedan och omfattar hela MTGs interaktiva och internet-verksamhet inom affärsområdet Viasat Broadcasting. Dessa innefattar Viasats interneträttigheter, mobila tjänster och text-TV. MTG har en bred portfölj av internetsajter och Viasat driver självt fler än 40 webbsajter. Viasat erbjuder så kallad streaming av TV-program och kanaler via internet och mobiltelefoner, och levererar även text-TV-tjänster för Viasats samtliga kanaler. MTG New Media tillhandahåller en integrerad säljorganisation för dessa företag för att kapitalisera på den betydande trafikmängd som dessa tjänster genererar. MTG New Media har inledningsvis etablerats i Sverige med syftet att introducera samma struktur och koncept i andra länder där Viasat Broadcasting är aktivt – ett område som täcker Norden, Baltikum och sjutton olika länder i Central- och Östeuropa. Jan Steinmann, som var ansvarig för lanseringen av MTG New Media, går vidare till andra projekt inom MTG. Hanna Renlund började som trainee inom MTG 2002, har tjänstgjort som VD för MTGs kundtidningsförlag Redaktörerna och senast som operativ chef för MTG Radio. Anna Eckerse Svensson har ersatt Hanna som operativ chef för MTG Radio. Anna har arbetat inom MTG sedan 2003, startade också som trainee och har jobbat inom produktionsbolaget Strix Television. Caroline Karlsson har utnämnts till ny verkställande direktör för ZTV. Caroline rekryterades till MTG som en del av programmet ’Entreprenörsakademin’, och har senast tjänstgjort som projektledare inom MTG New Media. ZTV genomgår för närvarande en förändring av sin varumärkesidentitet efter den lyckade lanseringen av Viasats nya breda underhållningskanal TV6. ZTV riktas nu om mot att bli en ungdomsorienterad kanal. Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef för MTG, kommenterade: ”De nya utnämningarna förstärker och fördjupar ledningskompetensen inom vår organisation och speglar de stora möjligheter som finns inom gruppen för hängivna och kreativa individer. Vi har samlat ansvaret för utvecklingen av våra onlinerättigheter inom en enhet för att kunna försäkra oss om att vi maximerar användningen av dessa internettillgångar, för att göra deras innehåll så brett tillgängligt som möjligt, och för att tillhandahålla ytterligare mediefönster och inkomstströmmar.” För ytterligare information, besök www.mtg.se, e-post investor.relations@mtg.se, eller kontakta: Hans-Holger Albrecht, VD MTG tel +46 (0) 8 562 000 50 Matthew Hooper, Investor & Press Enquiries tel +44 (0) 20 7321 5010 MTG AB är ett ledande internationellt mediebolag med verksamheter i över 30 länder runt om i världen. MTG är den största Fri- och Betal-TV-operatören i Skandinavien och Baltikum, den största ägaren i Rysslands största oberoende TV-nätverk och den största kommersiella radiooperatören i Norden. Viasat Broadcastings satellit-TV-plattform erbjuder digitala flerkanalspaket med sammanlagt 50 egenproducerade och tredjeparts kanaler. Viasats TV-kanaler når nu över 80 miljoner människor varje dag i 21 länder i Europa. Modern Times Group MTG AB:s A och B-aktier handlas på OM Stockholmsbörsens O-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

wkr0001.pdf