NENT Group vinner rättigheterna för Premier League i ytterligare tre år

June 14, 2018
07.00 AM CEST
  • Rättigheter för alla medieplattformar i Sverige, Danmark och Finland i ytterligare tre år från 2019, med mer bevakning från fler matcher varje säsong

MTG:s Nordic Entertainment Group (NENT Group) har vunnit de exklusiva rättigheterna att visa de direktsända matcherna från Premier League för säsongerna 2019/2020 till 2021/2022 i Sverige, Danmark och Finland. MTG har haft rättigheterna i Sverige och Danmark sedan 2010 och sedan 2016 i Finland. Matcherna, med lokala kommentatorer, kommer att visas på NENT Groups TV-kanaler och streamingtjänster tillsammans med höjdpunkter, intervjuer, profiler, arkivmaterial och annat relevant programinnehåll.

Från och med säsongen 2019/20 kommer antalet direktsända matcher återigen att öka. 13% fler direktsända matcher, totalt 232 stycken, kommer att visas på fredagar, lördagar, söndagar och måndagar, tillsammans med matcher mitt i veckan liksom de populära matcherna under jul och “Bank Holidays”. Detta omfattar även åtta matcher med den nya kick off-tiden 20.45 på lördagar GMT (21.45 CET).

NENT Group samlar all den bästa fotbollen genom sina många exklusiva rättigheter, inklusive Premier League, UEFA Champions League, danska Superliga och många fler.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Premier League är världens mest populära nationella fotbollsliga och attraherar världens bästa spelare och managers. Ligan tillhandahåller konstant underhållning under nästan hela året och innehåller nu ännu fler matcher under veckorna. Vi är fantastiskt glada över att förlänga vårt framgångsrika partnerskap med Premier League och vi ser fram emot att erbjuda våra tittare fler sändningar än någonsin tidigare.”

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vår nordiska sportportfölj gör det möjligt för oss att ge sportfans helt unika underhållningsupplevelser. Vår bevakning av engelsk fotboll är oöverträffad med rättigheter som FA-cupen, EFL-cupen och EFL Championship samt UEFA Champions League, där de bästa lagen från Premier League tävlar på den allra främsta europeiska nivån. Våra proffsiga produktionsteam och expertkommentatorer kommer att leverera den allra bästa bevakningen av det här fantastiska innehållet till alla våra tittare.”

Peter Nørrelund, MTG EVP och VD för MTG Sport: “Vi har haft ett framgångsrikt partnerskap med Premier League under många år nu. Det har gett oss möjligheten att erbjuda våra tittare de bästa spelarna, de tuffaste matcherna och de mest spännande säsongerna från den här fantastiska ligan. Vi har utvecklat långsiktiga partnerskap med rättighetsinnehavare över hela världen för att säkra att vi kan erbjuda den bästa sportbevakningen på våra marknader. En bevakning vi skapar genom noga utvalt innehåll av högsta kvalitet med hjälp av den senaste tekniken och de bästa experterna och talangerna i rutan.”

Richard Scudamore, Executive Chairman of the Premier League: “Nordiska fotbollsfans är otroligt hängivna Premier League och regionen har en lång historia av lojala supportrar för många av våra klubbar. MTG gör ett enastående jobb med att nå dessa fans i Sverige, Danmark och Finland genom en utmärkt bevakning över flera plattformar. Vi är väldigt glada över att detta nu kommer att fortsätta i ytterligare tre säsonger.”

Speltiderna (GMT, lägg på en timme för CET) för de direktsända matcherna från augusti till maj för säsongen 2019/2020 är:

Lördagar:32 matcher klockan 13:3032 matcher klockan 16:0032 matcher klockan 18:308 matcher klockan 20:45

Söndagar:32 matcher klockan 15.0032 matcher klockan 17:30

Fredagar eller måndagar24 matcher klockan 21:00

Matcher i veckorna, över Bank Holidays och över julen40 matcher

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, UEFA Champions League, Premier League, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC och golf.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONENMTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Denna information är sådan information som MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juni 2018 kl. 07.00 CET.

Om Premier League

The Premier League produces some of the most competitive and compelling football in the world. The League and its clubs use the power and popularity of the competition to inspire fans, communities, and partners in the UK and across the world. The Premier League brings people together from all backgrounds. It is a competition for everyone, everywhere and is available to watch in 1 billion homes in 189 countries.

Om Nordic Entertainment Group

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under det andra halvåret 2018.

Om uppdelningen av MTG

Den 23 mars 2018 meddelades det att styrelsen för MTG har beslutat att initiera en process för att dela upp MTG i två bolag – Modern Times Group MTG AB och NENT Group – genom att dela ut samtliga aktier i NENT Group till MTG:s aktieägare och notera aktierna på Nasdaq Stockholm under andra halvan av 2018. Mer information om uppdelningen av MTG och NENT Group finns här.

Kontakta oss:press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)

investors@mtg.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube

MTG:s integritetspolicy:För att läsa vår integritetspolicy, klicka här