MTG:s Viaplay: kunderna streamar nu 32 timmar varje månad

February 22, 2018
  • Kunderna använde Viaplay i snitt 32 timmar varje månad under 2017 – en ökning med 25% mot föregående år
  • 40,5% fler startade strömmar på Viaplay under 2017 mot föregående år; antalet kunder ökade med 21%
  • Viaplays originalproduktioner bland de mest sedda nya serierna i varje nordiskt land 2017

Varje kund tittar på Viaplay, MTG:s nordiska videostreamingtjänst, i snitt 32 timmar varje månad – en ökning med 25% mellan 2016 och 2017. Antalet startade strömmar ökade med 40,5% under samma period, och där det totala antalet kunder till Viaplay ökade med 21%.

Streamingtjänster dominerar i all större utsträckning underhållningsindustrin och Viaplays kunder tittar på mer innehåll än aldrig förr, vilket drivs av tre huvudsakliga trender.

Trend #1: originalproduktioner viktigt för kunderna

Åtta Viaplay originalproduktioner hade premiär under 2017. I varje nordiskt land var Viaplays originalproduktioner bland de mest sedda nya serierna:

• Hassel’ var den mest sedda nya serien i både Sverige och Finland
  • Veni Vidi Vici’ var den näst mest sedda nya serien i Danmark
  • Ockupationen’ säsong två var den näst mest sedda nya serien i Norge
  • ALEX’ var den mest sedda nya serien i Sverige och den fjärde mest sedda nya serien i Finland.

(En lista på de fem mest sedda nya serierna i varje land presenteras nedan.)

Trend #2: fotboll och fighting toppar tabellen

Under 2017 streamade MTG 50 000 timmars direktsänd sport på Viaplay. De mest populära direktsända evenemangen per land var:

• Sverige: Manchester United vs. Liverpool (Premier League, 15 januari)
  • Danmark: Juventus vs. Real Madrid (UEFA Champions League Final, 3 juni)
  • Norge: Floyd Mayweather Jr. vs. Conor McGregor (boxning, 26 augusti)
  • Finland: Makwan Amirkhani vs. Arnold Allen (UFC, 18 mars).

Trend #3: Stora skärmar större än mobilen

Tittande på stora TV-skärmar, eller projektorer, passerade tittandet på mobila enheter för första gången sedan Viaplay lanserades 2011, med en användarbas på 64% mot 61% för mobil (december 2017).

Anders Jensen, MTG EVP & Ordförande för Nordic Entertainment: “Mer än en timme varje dag talar sitt tydliga språk – Viaplay skapar underhållning som har stor betydelse. På bara några år har vi blivit ledande i Norden inom drama och vi producerar fantastiskt innehåll som attraherar tittare både på hemmaplan och internationellt. Våra berättelser har aldrig varit så relevanta som de är idag, på såväl stora som små skärmar, och vi kommer att fortsätta investera i våra produkter, medarbetare och produktioner för att ta tillväxten inom Viaplay till nästa nivå.”

Alexander Bastin, Head of Viaplay: “Vi är ett nordiskt mediehus med innovation som ledstjärna och utvecklar ständigt MTG:s portfölj för att möta förändrande konsumentpreferenser och -beteenden. Viaplay har en kraftig ökning kunder och som streamar mer än någonsin tidigare. Dessutom använder allt fler konsumenter Viafree, vår nordiska fri-TV-streamingtjänst, vilken har laddats ner närmare 2,6 miljoner gånger. Det visar vad som är möjligt när fantastiska berättelser möter marknadens mest avancerade och tillgängliga produkter.”

De mest sedda nya serierna på Viaplay under 2017:

Sverige:

1. ‘Hassel’ (Viaplay Original)
  2. ‘ALEX’ (Viaplay Original)
  3. ‘Prison Break’
  4. ‘Outlander’
  5. ‘The Blacklist’

Danmark:

1. ‘Prison Break’
  2. ‘Veni Vidi Vici’ (Viaplay      Original)
  3. ‘S.W.A.T.’
  4. ‘The Blacklist’
  5. ‘Lethal Weapon’

Norge:

1. ‘Prison Break’
  2. ‘Ockupationen’ säsong 2      (Viaplay Original)
  3. ‘Elven’
  4. ‘The Blacklist’
  5. ‘S.W.A.T.’

Finland:

1. ‘Hassel’ (Viaplay Original)
  2. ‘Lethal Weapon’
  3. ‘The Blacklist: Redemption’
  4. ‘ALEX’ (Viaplay Original)
  5. ‘The Blacklist’

****

INFORMATION TILL REDAKTIONENMTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)Ladda ner högupplösta bilder: FlickrFölj oss:mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube

Pressrelease som PDF
Press Bilder