MTG lanserar Viafree i Skandinavien

April 27, 2016
MTG kommer att lansera ett nytt digitalt fönster för allt sitt reklamfinansierade videoinnehåll i Sverige, Norge och Danmark. Den nya videostreamingtjänsten kommer att innehålla tusentals timmar underhållning, inklusive det som idag finns tillgängligt på MTGs nuvarande Play-kanaler, tillsammans med originalproduktioner exklusivt för Viafree. Viafree kompletterar MTGs abonnemangsbaserade streamingtjänst Viaplay, och med de två tjänsterna tillsammans kommer MTG erbjuda mer digital underhållning än något annat mediehus i Norden.

Viafree lanseras efter sommaren och är en nyutvecklad digital plattform som gör det enkelt för tittarna att komma åt och titta på reklamfinansierat TV-innehåll online och mobilt. Tjänsten kommer att innehålla hela säsonger av populära programserier som Parneviks (Sverige), MasterChef Norge (Norge), Familjen fra Bryggen (Danmark) och Paradise Hotel, tillsammans med webbexklusiva produktioner och innehåll från Splay och andra varumärken från MTG-familjen. MTG kommer också utöka tjänsten ytterligare genom att addera mer innehåll från tredjepartsaktörer som broadcasters och producenter för att möta den ökade efterfrågan på digital videounderhållning.

“Viafree innebär ett nytt och viktigt steg i vårt breda digitala erbjudande. Vi gör vårt innehåll så enkelt och brett tillgängligt som möjligt, och vi hoppas att både lokala och internationella innehållsleverantörer och distributörer vill göra oss sällskap i tjänsten. Genom Viafree och Viaplay blir MTG unika med ett heltäckande digitalt erbjudande till våra tittare. Vi tar därmed utbudet för online video i Skandinavien till en helt ny nivå genom att erbjuda konsumenterna mer innehåll än någonsin tidigare!

Jørgen Madsen Lindemann, MTG:s VD och koncernchef

Frågor? www.mtg.com Facebook: facebook.com/MTGAB Twitter: @mtgab press@mtg.com (eller Jessica Sjöberg +46 76 494 09 13) investors@mtg.com (eller Stefan Lycke +46 73 699 27 14)

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en internationell underhållningskoncern. Våra aktier är noterade på Nasdaq OMX Stockholm (”MTGA” och ”MTGB”).